Stevige wandeling

27 maart 2019 - Estreito da Calheta, Portugal

27 maart zonnig en warm

Tok tok,
Na een dramatisch slechte nacht gaan we na het ontbijt op weg. We gaan een wandeling van ongeveer 13 km doen, de Risco watervallen en 25 Fontes ( bronnen), door de bergen en een deel langs levada's. Eerst weer in gevecht met het instellen van de navigatie en we besluiten op de navigatie van de mobiel te gaan rijden.
Het is ongeveer 15 km rijden, een half uurtje hoewel wij er natuurlijk weer langer over deden.

Ons huisjeRoute voor vandaag

Gele heuvels,
Als we er bijna zijn veranderd het landschap in een gele bloemen zee van Gaspeldoorn, wat lijkt op Brem. Prachtig om te zien en het ruikt ook. Even stoppen voor een paar foto's wat hier op Madeira niet meevalt, overal smalle wegen.

imageimageimage

De wandeling voor vandaag,
We kunnen maar op 1 plek starten maar daar kan je goed parkeren.
We starten langs de bovenkant van de berg, eerst wat op gelijke hoogte lopen maar al snel wordt het klimmen en klauteren over boomwortels en keien en trappetjes.

imageimageimageimageimageimage

Risco waterval,
Rond 12.30 komen we aan bij het eerste deel van de waterval waar ik nog mijn hoofd stoot tegen een boomstam over het pad. De waterval is mooi en ondertussen eten we even een broodje. We moeten nog een heel stuk dus gaan we weer vlot op pad. Onderweg naar de tweede waterval komen we langs een campingkantine waar we even wat drinken.
Als we verder lopen gaat het over een pad met grote treden, omdat ik zo gefocust ben op die treden loop ik voor de tweede keer keihard tegen een boomtak. Deze doet echt heel zeer en ik moet even bijkomen.

imageimageimage

Risco deel twee,
Dan komen we aan bij het tweede deel van de waterval, ook heel mooi en nu zie je pas hoe hoog het is. De Risco waterval bestaat uit twee delen wat je hier goed kunt zien.

imageimageimageimage

25 Fontes / 25 watervallen,
Voor de derde 25 fontes moeten we nog een heel stuk en ik besluit Marcel alleen verder te laten gaan, ik vind het belangrijker straks heel bij de auto aan te komen aangezien het nog een hele klim wordt. De waterval is prachtig en je ziet duidelijk de verschillende kleuren van het gesteente zitten. Het is er niet echt druk als ik er ben dus snel wat foto's gemaakt en dan weer terug langs de levada naar Petra.

imageimageimageWatertrap vlak bij de 25 Fontes

Terug naar de auto,
Na een uurtje komt Marcel weer terug en lopen we ongeveer nog 3 1/2 km klimmend terug naar de auto. Moe maar voldaan van de mooie tocht komen we om 17.00 weer bij de auto. Dan terug naar het huisje wat nu makkelijker gaat dan de heenweg onderweg nog een afdaling van 32 % gedaan wat best steil is voor de wereldreizigers onder ons.

32% best steilAuto bovenAuto halverwegen

Eten aan het strand,
Nadat we bij het huis zijn aangekomen lopen we gelijk door naar het strand om bij een klein strandtentje wat eten.

Verder maar een rustig avondje plannen.