Langs steile wegen

26 maart 2019 - Estreito da Calheta, Portugal

26 maart blauwe luchten en 25 gr

Verhuisdag,
Vandaag gaan we naar Calheta, 33 km rijden,  meer naar het westen en ook aan de kust. Onderweg hebben we een paar stops.
Als eerste gaan we naar Eira do Serrado, een uitkijkpunt over Curral das Freiras oftewel vallei van de nonnen.

imageimage

Eira do sarrado,
Maar om daar te komen was een hele uitdaging. We moesten de bergen in en dat was op sommige stukken zo ontzettend stijl dat de motor zelfs een keer afsloeg en het wel even peentjes zweten was. Toen we eenmaal boven waren op 1075 meter boven zee was het wel de moeite waard en keek je zo het hele dorp in de vallei over. Na een bakkie en een punt kastanjetaart gaan we lopend een pad naar beneden naar het dorp. Het is 3,2 km naar beneden en afwisselend gewoon pad en net geen traptredes. Goed opletten dus.

imageimageimageimageimageimage
Curral das Freiras,
Toen we in de vallei aankwamen hadden we ongeveer 45 minuten de tijd voordat we met de bus terug naar boven zouden gaan. We werden door een serveerster van het restaurantje waar we langs kwamen gewezen op de mooie kerk en een chestnut museum maar die skippen we gelijk. De kerk is wel mooi.
Op de terugweg gaan we bij het eerste restaurantje aan voor koffie en we 'moeten' echt een stukje walnotentaart proberen. Lekkerder dan de kastanjetaart😉

imageimageimage

Gabo Girao,
Hierna rijden we door richting een van de hoogste kliffen ter wereld, Cabo Girao. Helaas wel een paar keer fout gereden maar het rijden is hier ook niet echt prettig. Stijl, smalle weggetjes, slechte wegen en bumperklevers maken het je niet gemakkelijk en zelfs Marcel vond het heftig.
Maar we hebben het weer gered en het uitzicht is geweldig. Er is een glazen plaat waar je overheen kan lopen en dat uitzicht is ook erg leuk, zeker als ze zien dat er een barst in 1 van de platen zit.

imageimageimage

Waterval op de weg,
We rijden verder en in de buurt van de slaapplek is een waterval die op de weg valt en waar we heen willen. Er was al aangegeven dat het moeilijk te vinden was en daar was geen woord van gelogen. Wat een drama, doodlopende wegen, verkeerde afslagen en dat bij 26 graden. Maar uiteindelijk op hoop van zegen toch een weg gevolgd die doodlopend zou zijn maar dit dus niet was😨 en daar was hij dan toch nog. De auto is ook gelijk weer schoon.

imageimageimageimageimage

Blokkade van de weg,
Nu door naar het huis wat we gehuurd hebben, na even zoeken weer op de juiste route. Helaas 450 meter voordat we er zijn is de weg helemaal afgezet doordat er een lawine rotsen op de weg ligt. Hebben wij weer. Nu weer een heel stuk terug en er omheen.

image

Uiteindelijk komen we rond zessen aan en worden al opgewacht door een mevrouw die alleen Portugees spreekt. Even handen en voeten werk maar we mogen een slaapkamer uitkiezen en hebben verder het hele huis tot onze beschikking. De mevrouw gaat er weer vandoor. Beter!

imageimage

Het was een heerlijke dag, op naar morgen.

1. Ronald Niesthoven:
    27 maart 2019
    Klinkt super!!
  2. Kleine Martha:
    27 maart 2019
    Goed verhaal! Mooie foto's! Lekker genieten.