Nog een keer naar Pico do Areiro

5 april 2019 - Machico, Portugal

5 April regen en zon

Pico do Areiro,
Na wederom een matig nachtje en een ontbijtje kijken we op weerapp wat het weer op het hoogste punt van Madeira, Pico do Areiro, vandaag doet. Marcel wil er graag heen en eigenlijk een stukje lopen maar al snel komen we er achter dat dat waarschijnlijk geen optie is. Via de webcam zien we alleen maar wolken.

imageimage
We kijken op de kaart voor eventueel  plan B en gaan sowieso wel naar boven omdat we er gewoon geweest willen zijn. Het is zo'n 45 minuten rijden en onderweg is het wel droog maar hoe hoger we komen hoe slechter het zicht wordt.

image

We besluiten al snel dat we niet gaan lopen. Eenmaal boven staat er een ijskoude wind en viel er ijs regen en de thermometer gaf 1 graad aan. Het enige stukje wat we lopen is van de auto naar het restaurant voor een bakkie. De toiletten zijn buiten en betaald en de toiletjuffrouw ( in dit geval een meneer😊) zat met bivakmuts, sjaal en handschoenen aan de 0.50 cent in ontvangst te nemen.

Naar de paleistuin in Funchal,
Als we weer naar beneden rijden is het zicht nog minder geworden.
We besluiten naar Monte net boven Funchal te rijden, naar een botanische tuin. Omdat we hier een stuk lager zijn is het weer ook gelijk beter en breekt er een zonnetje door.
We pakken hier eerst een terrasje om maar gelijk wat te eten. Dan op zoek naar de ingang wat nog niet meeviel.

imageimage

Sleeën op Madeira,
Tijdens de zoektocht zien we rietensleetjes waar je met z'n tweeën in kan en die ondersteund door 2 mannen over de weg naar beneden roetsen. Daar ga ik dus niet in. Als achter de kerk omlopen zien we hoe de sleeen naar boven komen.

imageimageimageimage
De tuin is mooi, met begroeiing wat op het eiland voorkomt en een Afrikaanse tentoonstelling en wel lopen er toch wel een paar uurtjes in rond.

imageimageimage

Kleine oriëntaalse tuin in de paleistuin,

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

Het plan was pizza te halen maar we gaan toch voor een eenvoudige pasta en een zak heerlijke olijven.

Vanavond laatste avond, morgen nog een wandelingetje in de buurt en s'avonds weer naar huis.