Aardverschuivingen door de regen

3 april 2019 - Machico, Portugal

3 April regen,

vertrek uit Santana,
Vannacht allebei wakker geworden door hevige regen en wind. In de ochtend was het even droog tot we natuurlijk naar het ontbijt zaaltje moesten lopen. Nou dat werd rennend de stenen trappen op waar het water als een waterval naar beneden kwam zetten. Lachend werden we ontvangen door Claudia en de 4 Fransen ( die erdoor moesten naar hun huisje). Van Claudia hoorde we dat het lang niet zo nat was geweest en dat er gister op de top zelf natte sneeuw is gevallen. Een troost is dat het op heel Madeira regende. Het is even droog als we terug lopen en de rugzak inpakken maar als we weggaan regent het alweer. We gaan naar de laatste slaapplek in Machico in het oosten vlakbij het vliegveld.

Wandelen op Vereda dos Balcoes,
We willen eigenlijk nog een klein loopje doen maar kijken eerst hoe het weer daar is. In het dorp zelf regent het al en we besluiten gewoon maar naar Vereda dos  Balcoes te rijden en dan zien we wel. Door het slechte weer rijden we direct door naar Machico. Waar we nu om 11:00 uur staan en pas om 14:00 uur het Guesthouse mogen betreden.

Toch maar naar Vereda dos Balcoes,
We rijden natuurlijk eerst weer fout en daardoor worden we nu een weg opgestuurd wat mega stijl is en kilometers aanhoud. Ondertussen is het opgehouden met zachtjes regenen en komt het met bakken uit de lucht. Langs de rotsen ontstaan spontane watervallen, het water klots uit de goten langs de weg en over de weg loopt zoveel water dat we hem toch wel even knijpen. We kunnen niet terug want keren is hier onmogelijk evenals stilstaan. Lopen wordt sowieso niks en heel beneden komen is nu prioriteit nr 1. Ondertussen zijn we een paar kleine aardverschuivingen tegengekomen en meerdere keien op de weg. Wegwerkers zijn al bezig om delen op te ruimen. Bulldozers worden van vrachtauto' afgeladen en her en der staan wegwerkers. We zijn blij als we heelhuids beneden zijn.

Naar Guesthouse Modern & Recycled,
Ondertussen kunnen we bij de slaapplaats inchecken. Als we het kunnen vinden tenminste. Gelukkig is het droog. Als het goed is staan we op de juiste plek maar nergens zien we de naam of überhaupt de ingang. Volgens de overbuurvrouw moet het daar toch echt zijn en zij zegt dat we hem moeten bellen. Dit inderdaad gedaan. Tot 3 x toe voicemail en deze ingesproken. Ondertussen maar naar booking gebeld of zij ons verder konden helpen. Na het een en ander met hun te hebben afgesproken werden we terug gebeld door Ruben van de accomodatie. Gelukkig. Hij staat op ons te wachten dus we gaan snel terug.

Route 66 kamer,
Het is een prachtige accomodatie en alles is van gerecycled materiaal gemaakt. Wij hebben de route 66 kamer.

imageimageimageimageimage

Ruben geeft ons nog tips voor het wandelen voor morgen en de belangrijkste is niet te hoog te gaan. Het is door de regen te gevaarlijk.
We zoeken een lage loop uit.
Nog even naar de super want we kunnen hier zelf wat koken.

imageimageimage

Er zijn nog 2 andere gasten uit Bulgarije, dus nog even een praatje en is onze dag veilig voorbij.
Morgen weer een nieuwe hopelijk droge dag.

Oh ja  vandaag alleen wat foto's van de accomodatie ivm het weer.😉