Regen langs de levada

28 maart 2019 - Porto Moniz, Portugal

28 maart regenachtig 15 graden

Regen in de nacht,
Vannacht gelukkig allebei goed geslapen hoewel Marcel zich afvroeg waarom de buren vannacht om 04.00 gingen douchen. Toen ik in de huiskamer kwam lag er een plasje water en was het kleed voor een deel nat. Het bleek dat het niet de buren waren maar dat het vannacht behoorlijk hard heeft geregend en het zelfs onder de deur door naar binnen is gelopen.

Naar Porto Moniz,
We doen vanmorgen rustig aan. Straks vertrekken we verder richting het westen naar Porto Moniz en onderweg staat er een wandeling gepland langs Moinho levada.
We krijgen ervaring met het inpakken en om 10.00 uur trekken we de deur achter ons dicht.
Langs de westkust van Madeira,
Het was 30 km naar het startpunt maar wel weer behoorlijk klimmen waardoor we toch wel een klein uurtje onderweg waren. Daar aangekomen zag Marcel dat er 50% kans op regen en onweer was dus maar even regenkleding opgezocht. Natuurlijk bij allebei helemaal onderin de rugzak😉

Dit is waar men nu de levada voor gebruikt voor het water geven van de moestuinen en de landbouw gronden.

image

Levada Moinho,
Het is een tocht langs een levada die niet erg bekend is maar wel erg mooi zou moeten zijn. Totaal 9,3 km het is een wandeling heen en terug over het zelfde pad. Het is er inderdaad erg mooi, weer heel anders dan gisteren. Toen was het meer bos, nu veel open stukken. Het is wat dampig wat mooie foto's opleverd. Onderweg halen we een Duits stel in ( en op de terugweg weer ) en helemaal aan het einde zitten 2 mensen te eten, verder hebben we niemand gezien op de route.

Levada steil omlaagMistig boven op de bergMistig op de topWaterval halverwegen de Levadaimageimage

Terug bij de auto,
Onderweg gaat het inderdaad wat regenen maar dat was nog goed te doen, het ging harder toen we weer in de auto zaten. Hierna nog een stukje door naar het hotel.

image

In het hotel,
We kijken mooi uit op zee. Het regent nog steeds maar we gaan toch even het dorp in voor een bakkie koffie met natuurlijk weer een stukje taart, chocolade dit keer.

imageimage

Na het bewonderen van de lava lagunes en de enorme golven even wat eten want we zijn erachter dat de restaurantjes hier al rond 19.00 uur dicht gaan.
Het is inmiddels droog als we terug lopen naar het hotel.

Morgen naar de eeuwenoude laurierbomen.