Acht kilometer lopen als Sanne Wevers

29 maart 2019 - Porto Moniz, Portugal

29 maart regenachtig en droog vanaf 15.00 15 gr

Ontbijten,
We doen vanmorgen rustig aan, de nacht was weer matig. Het ontbijt is tot 11.00 maar we zitten er rond 9.00 uur. Prima ontbijt, veel keus alleen de koffie is niet om over naar huis te schrijven.

image

Levada dos Cedros,
Er staat een tocht van de rond de 12,6 km op het programma en daarvoor moeten we eerst omhoog. Mooi tochtje met de auto niet al te stijl en door onbewoond gebied.
Als we aankomen wil Marcel de tocht in tegenovergestelde richting lopen omdat de Portugese Laurierbomen die we gaan zien dan nog in de mist staan en dit mooi fotografeert.

imageimageimageimage

Het is inderdaad een prachtig gezicht. Eeuwen oude bomen in de mist.

imageimageimage

Het gaat al vrij snel miezeren en als de tocht ons een stuk over de weg voert gaat het echt regenen. Regenjas maar aan en later zelfs de broek erbij.
Na 3 km afdalen over de weg duiken we het bos weer in. Het regent nog steeds.

Levada dos Cedros,
We lopen langs de levada waar het erg modderig is maar wel heel mooi met veel groen en mooi begroeide rotswanden met varens en mossen.
We lopen zo diep de kloof in dat de gps uitvalt en het donker wordt, maar we hebben geen afslag gezien dus we gaan goed. We zijn onderweg 2 andere lopers tegen gekomen waar een praatje mee hebben gemaakt.

imageimageimage

Om 12.30 worden we oneens opgeschrikt door een onweersklap maar gelukkig bleef het bij die ene. Het regent nog steeds en langzaamaan gaan de schoenen en de jas wat lekken. Marcel loopt nog veel op z'n Sanne Wevers  (over de betonnen randen van de Levada) maar ik dender door de plassen, de evenwicht-balk is niet mijn beste nummer.

IMG_20190329_122941

Ellendig lange trap,
Als we bij een splitsing komen moeten we daar omhoog. We zien alleen maar trappen dus dat wordt heftig. Het blijkt 700 meter aan traptredes te zijn. Wat een drama, steeds als je dacht er te zijn dook er weer een nieuwe trap op. Eindelijk zijn we boven en we moeten een klein stukje over de weg, het is inmiddels weer harder gaan regenen maar we zijn er nu bijna.
Moe maar voldaan komen we rond 15.00 bij de auto.

image

Terug naar het hotel,
Het was een prachtige dag, even lekker een warme douche en een Poncha en dan een hapje eten in het hotel.

imageimage

Vanavond alles drogen want morgen nieuwe dag nieuwe wandeling!!!

Alles te drogen gehangen

1. Harry en Corry.:
    30 maart 2019
    Mooi eiland jammer dat het weer het laat afweten,we zijn er ook geweest
    het is de moeite waard.
    nog heel veel plezier en goed weer, met ons gaat alles goed.
    GR PA enMA.
  2. Petra:
    31 maart 2019
    Het weer valt ons helemaal niet tegen sterker nog het is ideaal wandel weer. Als je dan in 7 dagen tijd 4 of 5 uurtjes in de regen loopt valt dat reuze mee.