Route door 14 tunnels

30 maart 2019 - Porto Moniz, Portugal

30 maart zonnig en 2 uurtjes regen

14 tunnels te gaan.

ontbijten voor vertrek,
Na een beter nachtje, een stevig ontbijt voordat we gaan lopen. Het weer ziet er goed uit maar voor de zekerheid toch regenkleding mee. Het is maar een kilometer of 3 naar boven waar  we zullen starten aan de Levada Ribeira da Janela.

Laveda Ribeira da Janela,
Het is een tocht van totaal ongeveer 18 km, je kan wel verder naar 25 km maar dan moet je door een tunnel van 1 km en dat doen we niet. We stoppen bij ongeveer 9 km en dan is het dezelfde route terug.

Langs Levada Ribeira da JanelaEen dorp op een soort van plateau aan de overzijdeDorpje op de terras helling

Prachtige route
Het is een prachtige route met heel veel verschillende varens langs de rotsen en bloemknoppen die op springen staan. In het begin is het pad breed maar hoe verder je komt hoe smaller en modderiger het pad wordt. Het is een bekende route maar we komen maar weinig mensen tegen.

Boom in de zonUitzicht over het dal

Regen onderweg,
We moeten door een aantal tunnels en na de eerste begint het te regenen, de tweede volgt al heel snel en het wordt tijd om de regenkleding op te zoeken. De wandeling is prachtig, heel veel verschillende varens en vetplanten tegen de rotswanden.

Oner de waterval door.Onder de watervalVogels en bloesemVarens overal

En als je in het dal kijkt zie je prachtige bossen. Rond 13.30 zijn we aan het 'eind' van onze route, de lange tunnel. Hier eten we even wat en dan snel weer terug want stilzitten maakt koud. Het is nog 3 uur terug lopen, maar gelukkig is het weer droog.

Levada en de varensWaterval op het dakWatervalNa de regen komt de mist

image

Om 16.30 zijn we weer bij het parkeerterrein waar toch wel aardig wat auto's staan.

eten en naar bed,
Even douchen en bijkomen voordat we in het hotel een hapje gaan eten want we hebben geen zin meer om op zoek te gaan naar een restaurantje. we eten wat en maken de blog af en gaan naar bed.

Morgen vrije dag, rusten maar!!!