Dag 23, Kyoto - Taikan-ten

19 november 2016 - Kyoto, Japan

Kyoto - Taikan-ten

Ochtend

Het weer: Lichte regen in begin van de ochtend verder bewolkt.

Gisteravond hebben we  besloten om het schuifdeurtje van onze slaapplek in het Japanse kruip door, sluip door huis niet op slot te doen. Het is een erg oud houten huis en met de schuifdeur is het elke keer al een gevecht als hij open moet dus we gaan geen (Boeddhistische ) goden verzoeken.

Zoals er al was voorspeld regent het licht als we wakker worden. De planning gooien we helemaal om mede omdat hetgeen we wilde doen, een treinreis van 3 uur heen en 3 uur terug is. Net iets te lang ;-) We hebben gister 2 tuinen moeten schrappen omdat we tijd te kort hadden en daar gaan we nu in de ochtend naartoe. Om 8.45 zitten we al de metro, lekker op tijd.

Komyo-in,

Het is een kleine tuin die je vanaf de veranda van een kleine tempel kon bewonderen. Rondom stonden hoge rood gekleurde acers bovenop een heuvel. Vanaf de veranda keek je op een droge tuin en daar tussenin stond het helemaal vol met dicht begroeide azalea's. Het is nu de tijd niet maar stel je voor dat die in bloei staan, dat moet geweldig zijn. De tuin straalt heel veel rust uit. Er zijn zo'n 15 bezoekers die op de veranda rand gaan zitten en alleen maar kijken. Niemand zegt iets en op de achtergrond hoor je de regen in de koperen regenpijp en vogels fluiten. En verder niets. Geweldig.

Komy1-1Komy1-2Komy1-3Komy1-4

En wat een contrast met de volgende tuin die maar 600 meter verderop ligt...

Tofuku-ji,

Ook deze tuin is vanaf een veranda te bewonderen maar ligt op een groot terrein waar meerdere gebouwen te bezichtigen zijn, en het is er daardoor ook veel drukker. De tuin is in het eerste gedeelte een droge tuin en om de hoek van de veranda is de bodem met mos bedekt. De drukte haalt letterlijk en figuurlijk de rust uit de tuin.

Tofu2-1Tofu2-2Tofu2-3Tofu2-4Tofu2-5Tofu2-6Tofu2-7Tofu2-8Tofu2-9Tofu2-10

Middag

Taikan-ten

Tegen de middag gaan we naar de Taikan-ten. Een grote bonsaishow met ongeveer 200 opstellingen. Alles staat mooi ruim. Het achterste gedeelte is voor de verkoop. In tegenstelling met Europese verkoop, waar veel groot materiaal wordt verkocht, staan hier heel veel kleine tot middelgrote  bomen te koop en hèèl veel potjes. Ook zien we hier een paar bekende Nederlandse gezichten. Onder andere Henk Fresen, die hier een stand heeft met prachtige kleine bronzen beeldjes.

Tai3-1Tai3-2 Tai3-4Tai3-5Tai3-6Tai3-7Tai3-8Tai3-9Tai3-10Tai3-11Tai3-12Tai3-13Tai3-14Tai3-15

Rond half 5 vertrekken we weer richting de metro en zijn we een keer op tijd op ons logeeradres terug.......