Dag 24, Kyoto west route

20 november 2016 - Kyoto, Japan

Kyoto West Route

Het weer: Bewolkt met een hoge luchtvochtigheid

We hebben voor vandaag veel op het programma staan dus zijn we om 7.10 uur al op pad. Het ontbijt slaan we hier over want dan ben je maar zo weer een half uur verder. Onderweg kopen we een broodje. Aangekomen op het metrostation rijdt hij net voor onze neus weg en moet er wat geïmproviseerd worden met andere lijnen. Dat gaat goed tot ineens iedereen uit de metro stapt en het licht uitgaat. Blijkt hij vandaar niet verder te gaan en dat is alleen in het Japans omgeroepen en aangezien we niet veel verder dan ' konichiwa ' komen.....

Maar het komt allemaal weer goed en even voor 9.00 uur zijn we bij onze eerste  tuin van vandaag.

Ryoan-ji (tuin)

We moesten hier wel vroeg zijn want volgens de informatie die Marcel heeft gevonden is het hier altijd erg druk. Het is een droge tuin van 25 bij 10 meter van rond het jaar 1500. In de tuin liggen 15 stenen en op welke plek je ook staat, je ziet ze nooit allemaal tegelijk. We hebben op verschillende plekken staan tellen en hebben ze wel alle 15 gevonden. De muur eromheen is van klei gekookt in de olie, wat door de jaren heen het bijzondere patroon heeft veroorzaakt.

Ryo1-1Ryo1-2Ryo1-3Ryo1-4Ryo1-5Ryo1-6

Alles ligt zo'n anderhalve kilometer uit elkaar dus we gaan lopend alles af.

Ninna-ji (Boeddhistische tempel met tuin)

Prachtige gecombineerde droge tuin en een vijvertuin. In de kamers van de tempel stonden Ikebana stukken. In èèn stuk zaten chrysanten met bloemen zo groot als een volleybal.

Ninna2-1Ninna2-2Ninna2-3Ninna2-4Ninna2-11Ninna2-5Ninna2-6Ninna2-7Ninna2-9Ninna2-10

Omdat we lopen kwamen we onderweg een klein lokaal marktje tegen. Hier hebben we wat aardewerk gekocht en de schrik was groot toen bij het opbergen de camera op de grond viel. Gelukkig ving de zonnekap de klap op en hier is een stuk afgebroken,  en is er verder geen schade aan de lens. Hier ook het èèn en ander aan Japanse hapjes gegeten.

Markt3-1Markt3-2

Toji-in (Boeddhistische tempel)

Prachtige tuin met heel veel Camillia's in verschillende kleuren die in bloei stonden. Het was nu voor het eerst dat we voor de tuin ook speciale slippers aan moesten.

Toji4-1Toji4-2Toji4-3Toji4-4Toji4-5Toji4-6Toji4-7Toji4-8Toji4-9Toji4-11Toji4-10

Kitano Tenman-gu (Boeddhistische tempel)

Toeristische tempel waar we eigenlijk vrij snel doorheen liepen. Op weg naar de uitgang kwamen we langs een open tempeltje waar net op dat moment een huwelijk werd voltrokken wat dus zo te volgen was. Erg leuk om te zien met de rituelen.

Kar5-1Kar5-2Kar5-4Kar5-5Kar5-6

Kinkaku-hji (Gouden tempel)

We zijn naar de Gouden Tempel gegaan omdat we in de buurt waren en verschillende mensen zeiden dat we daar echt naar toe moeten. De tempel was wel mooi maar die duizenden mensen er omheen niet. En ik overdrijf niet! Wat een drukte en iedereen wilde met de tempel op de foto dus je moest je een weg banen tussen de selfiesticks door. Wij kregen er de slappe  door en lieten ons door de meute weer naar de uitgang voeren naar rustiger vaarwater.

Kar5-7Gold6-1Gold6-2Gold6-3Gold6-5Gold6-6

Van Maarten hebben we de tip gekregen om naar het Daitokuji Tempel complex te gaan. Hier is een Bonsai expositie in de Hoshu-in Tempel die normaal voor publiek gesloten is. We kwamen hier even over half vier aan omdat het vrij moeilijk te vinden was. De tentoonstelling duurde tot 16.00 uur dus snel foto's gemaakt. Marcel miste een hoop opstellingen die hij van de foto's van Maarten had gezien en die stonden waarschijnlijk in een ander gedeelte. Maar ja die tijd hè.

Bon7-1Bon7-2Bon7-3Bon7-4Bon7-5

We zijn lopend terug naar het logeeradres gegaan. Het laatste stuk heerlijk rustig langs de rivier.....

Bon7-6