Dag 14, Magome - Kiso - Matsumoto - Suzuka

10 november 2016 - Suzaka, Japan

Magome - Kiso - Matsumoto - Suzaka

Het weer: bewolkt en een koude wind

Na een koude avond in het hotel van Magome vroeg in bed gedoken om warm te worden en heerlijk geslapen. Pfff Om 6.00 uur al weer wakker omdat de buurman naar de wc moest en het ontzettend gehorig was. Magome - SuzukaNog even  blijven liggen maar helaas om 6.30 wordt iedereen in  het dorp wakker gezongen via een geluidsinstallatie buiten. Dan toch maar d'r uit, We hebben een ontbijt besteld en het blijkt een echt Japans ontbijt te zijn. Met zalm, ei rolletjes, een soort aardappel burger en een soort soepje met paddestoelen. Heerlijk allemaal.

Mago1-1Mago1-2Kiso2-1

Naar Kiso,

Om 8:15 de bus naar station genomen om vandaar door te reizen naar Kiso, we gaan richting het noorden richting Nagano en slapan in Suzaka met onderweg twee tussenstops 1 in Kiso en 1 in Matsumoto.

Kozen-ji in Kiso,

museum,

De toegang tot de tempel is al prachtig om te zien met al die herfstkleuren. Bij deze tempel is ook een klein maar heel mooi museum te bezichtigen,  het gebouw is van binnen fantasties, er liggen/hangen oude scrolls maar ook hedendaagse kunst en ambachtswerken tentoon.

Kiso2-2Kiso2-3Kiso2-4Kiso2-5Kiso2-6Kiso2-7Kiso2-8Kiso2-9

Alles is hier prachtig in veel herfstkleuren getint. Het rood springt er boven uit. De tempel kan je niet in maar het gezang van de monniken is buiten goed te horen. Dat we de enige zijn maakt het voor ons nog specialer.

Kiso2-10Kiso2-11Kiso2-12Kiso2-13Kiso1-14Kiso1-15Kiso1-16Kiso2-18Kiso2-19

Matsumoto,

We reizen een goed uur verder en stappen dan uit bij Matsumoto. Hier zit een zwart kasteel uit de tijd van de Samurai. We besluiten hier ook binnen te kijken. Er blijkt ook nog een kleine tentoonstelling te zijn wat achteraf wel de moeite waard was.

Matsu3-1Matsu3-2Matsu3-3Matsu3-4Matsu3-5Matsu3-6Matsu3-7Matsu3-9Matsu3-10Matsu3-11Matsu3-17Matsu3-18Matsu3-8

Vanuit Matsumoto is het zeker nog 5 kwartier met de trein naar Suzaka en het is al weer donker als we daar aankomen. In de trein zit een oudere man die ons als hij uitstapt 2 speldjes geeft.  De ontvangst in de guesthouse is geweldig. We worden ontvangen door twee enthousiaste meiden en een man, wat later een gast blijkt te zijn. Voordat we onze schoenen uit hebben staat de thee al klaar. We kletsen wat en vertellen dat het in  het vorige hotel erg koud was. Er wordt gelijk opgesprongen om de verwarming op onze kamer aan te zettten. De andere gast heeft een grote fles sake bij zich en voor we het weten heeft hij al in geschonken. Heerlijke zachte sake.  Er wordt gevraagd waar we die avond willen eten en aan de hand van een kaartje word het lekkerste restaurant, waar de locals eten , aangevinkt. We gaan op weg en na even zoeken vinden we het. Binnen blijkt ook de gast uit het hotel te zitten met zijn vriend die hier 10 minuten vandaan woont en later schoof er nog een oude studievriend bij aan. Voor de vertaling is dit wel fijn.

We vertellen dat het onze eerste keer is in een echt Japans restaurant en alles wordt ons uitgelegt. Zij dronken een drank wat zo sterk was als wiskey en daar ging een soort warm rijstwater door. Er werd gelijk met ons gedeeld en het smaakte goed. Bij de gasthouse hadden ze gezegt dat we echt Japanse Joba moesten nemen dus dat hebben we besteld. De gastheer gaf ons natuurlijk sake en vulde een kommetje om zelf te schenken.  Vooraf hadden we een gebakken vis waar wasibi en machazout op moest, een gamba met zoete aardappel en pompoen en plakjes eend. Tussendoor speelde de gastheer /kok ( hij leek op Hans Liberg ) op houten instrumenten en op de Shamisen. Een traditioneel Japans snaarinstrument met drie snaren wat uit de 16 de eeuw stamt. Marcel werd gevraagt mee te spelen met een grote sliert castagnetten. Kortom een geweldige avond gehad. We kregen van van die vriend nog vrijkaarten voor (volgens ons :-)) een tentoonstelling van 100 jaar kleding wat medegeorganiseerd is door zijn dochter. Terug in de gasthouse weer aan de sake en van een vrouwlijke gast moesten we sake van zoete aardappel proeven waar warm water bij moest.

Om 22.45 naar de kamer want er moet nog geschreven worden.

Tussen de futon liggen heel lief 2 warme kruiken, we schrijven  morgen wel verder....