Dag 15, Suzaka, Bonsai dag

11 november 2016 - Suzuka, Japan

Suzaka Bonsai,

Het weer: Licht bewolkt en zonnig, prima temperatuur

Bezoek aan Takashi Iura
Vanmorgen gelukkig op gestaan zonder sake kater. Het wordt een ontspannen dag vol Bonsai. Daar kom ik niet onderuit met een man die Bonsai als hobby heeft. We willen eerst naar Takashi Iura, een bonsai artist die veel met dood hout werkt en hele grote bomen gebruikt. Dankzij Maarten van Bonsaiplaza, die gister bij Takashi was, wisten we dat we welkom waren. Wat een ontzettende aardige man, we mochten weer in de gehele kwekerij komen en foto's maken. Maar eerst natuurlijk groene thee en een praatje. Na het fotograveren van een gedeelte van de bomen kwam zijn moeder en bood ons weer thee aan met heerlijke appels en kaky ( percimmon ) fruit wat hier overal groeit. Het werd zelfs gesneden voor ons, heerlijk. De sleutelhangers waren een groot succes zeker toen ze hoorde dat ik ze zelf gemaakt had. We blijven ons steeds verbazen over de vriendelijk- en gastvrijheid van de mensen hier. Geweldig.

Suza1-1Suza1-2Suza1-3Suza1-4Suza1-5Suza1-6Suza1-8Suza1-9Suza1-10Suza1-11Suza1-12Suza1-13Suza1-14Suza1-16Suza1-17Suza1-18Suza1-19

Het is gelukkig weer prachtig weer dus we besluiten de kleine 6 km naar een bonsai museum te lopen. We komen door een appelboomgaard met appels zo groot dat je twee handen nodig hebt om ze te eten. Aan de andere kant van de weg staan oude druivenranken.

Loop2-2Loop2-3Loop2-4Loop2-5Loop2-6

Shinji Suzuki Bonsai Taikan museum
Bij het museum aangekomen doet er niemand open na aanbellen en kunnen we nergens vinden waar we moeten betalen. Aangezien we wel stemmen horen in de tuin besluit Marcel naar binnen te gaan. Ze hadden gewoon de bel niet gehoord en we zijn van harte welkom en mogen weer overal komen, toegang rekenen ze niet. Wat een geweldige bomen staan hier, je weet niet wat je ziet. Er staan er zelfs twee van 400 jaar oud. Alles is even strak en er ligt geen blaadje tussen het grind.

Obus3-1Obus3-2Obus3-3Obus3-4Obus3-5Obus3-7Obus3-8Obus3-9Obus3-10Obus3-11Obus3-12Obus3-13Obus3-14Obus3-16Obus3-17Obus3-19Obus3-18

We gaan met de trein terug want we willen nog naar een foto tentoonstelling van iemand uit de guesthouse waar we gisteravond door zijn uitgenodigd. Helaas is deze al dicht. Nu kunnen we een keer op tijd schrijven en foto's uitzoeken dat is ook wel eens fijn.

Loop4-1Loop4-2Loop4-3

Morgen reizen we verder naar Kanazawa.

1. HIGO NOBUHIKO:
    12 november 2016
    Nice meeting with you and your wife at KURA guesthouse and Japanese SOBA restaurant.
    I am glad to know that you enjoy the food.
    Have a safe and wonderful journey.
    from the old man.
  2. Marcel & Petra:
    14 november 2016
    Thank you very much we are happy to hear from you it was a nice evening, one for long memories. Thanks again