Naar Nikko

6 november 2023 - Tokyo, Japan

Weer:Bewolkt 25 graden
Wind :kracht 2

Naar Nikko,
Vandaag gaan we naar Nikko, we zijn hier zeven jaar geleden ook geweest en toen waren ze de Riinno -Ji aan het renoveren en ik zou nu graag willen zien hoe de renovatie is geworden en ik zou ook graag naar de Kegon Fall willen. De Kegon Fall is een waterval die in de bergen zit vlak bij Nikko. Om er te komen moet je met een bus de weg van de duizend bochten afrijden.

Op naar Nikko,
Ik ben al vroeg in de ochtend wakker om naar het toilet te gaan en kan na die tijd ook niet meer slapen. Als Petra ook wakker is en aangekleed dan vertrekken we zonder koffie en ontbijt naar de Familie Markt om daar een ontbijtje op te halen. We lopen met de koffie in de hand door naar Ueno station. Als we daar aankomen even kijken hoe we het snelst in Nikko kunnen komen. We besluiten naar een station in de buurt te reizen met de metro en vandaar rechtstreeks naar Nikko. Als we daar aankomen blijkt het een privé lijn te zijn waar we dus niet in kunnen met onze JR passen. Na wat gescheld en getier besluiten we naar Nippori te gaan een groter station met wellicht meer mogelijkheden. Daar aangekomen blijkt dus dat we terug moeten naar Ueno om daar met de shinkanssen naar Utsonomiya te reizen en dan op de boemeltrein naar Nikko. Zo gezegd zo gedaan.

_D8F6362

In Nikko aangekomen,
We komen ongeveer anderhalf uur later aan in Nikko als waar ik op had gehoopt, maar ja het is niet anders. We pakken direct de bus naar Kegon Fall. Al snel komt er een bus en rijden we met een volle bus naar de waterval via een slingerweg door de bossen naar boven, en na 50 minuten zijn we boven op een grote parkeerplaats. Kegon Fall is 5 minuten lopen.

_D8F6367 _D8F6368

Kegon  Fall,
Eerst eten we nog even wat voor we naar de waterval gaan, een soort van miso soep van groente en paddestoelen. ook zijn ze hier vis aan het barbequeen op de traditionele manier boven een houtskolen vuur. Dan is het tijd om naar de waterval te gaan, de waterval van af het hoogste uitzichtpunt is niet echt spectaculair, de val van het water is ongeveer 94 meter. Als je de 500 yen betaald om met de lift naar beneden te gaan krijg je een heel ander beeld van deze waterval. De waterval maakt onderin allemaal kleine vertakkingen en dat maakt hem wel spectaculair.

_D8F6373

Schoolklassen,
Als we daar zijn zijn er ook wel drie Japanse schoolklassen op de verschillende bordessen. Alle kinderen moeten op de foto met op de achtergrond de Kegon Fall.

Met de bus terug naar Nikko,
Na dit te hebben gezien gaan we terug met de bus naar Nikko via de andere slingerweg die is iets heftiger dan de heenweg met meer haarspeld bochten. Als we `Nikko binnen rijden stappen we uit om nog bij de Rinn-Ji te gaan kijken.

_D8F6387 _D8F6390 _D8F6392 _D8F6400 _D8F6406

Rinno-Ji
Het is een gigantische tempel en mooi om hem zo te zien staan in zijn volle glorie even een rondje er omheen. De bomen zijn hier mooi gekleurd in vergelijking met de bomen bij de Kegon Fall.

_D8F6396 _D8F6414 _D8F6417

Terug naar Ueno,
Tijd om terug te gaan naar het JR station van Nikko, waar we de trein weer nemen naar Utsonomiya en vandaar de Shinkansen naar Ueno, Kortom het zag er in de ochtend niet naar uit maar toch weer een mooie dag geworden.

Morgen blijven we in Tokyo,