Tokyo

7 november 2023 - Tokyo, Japan

Weer:
In de ochtend een 15 minuten regen en de rest van de dag wisselend bewolkt.
Temperatuur 24 graden

Wat doen we vandaag:
Vandaag doen we een dagje Tokyo, van de Imperial palace Gardens tot het graf van Oishi. We beginnen in de ochtend met een klein ontbijtje in ons hotel. Dan naar Ueno station om de trein te pakken naar Tokyo centraal.

IMG_20231107_124646

Imperial palace garden,
Vanuit de trein is het een kleine kilometer lopen naar de ingang van de keizerlijke paleis tuinen, we komen binnen door de grote poort en komen direct op een groot aangelegd stuk tuin met brede paden. Als we vlak bij het fundament van het kasteel staan zijn daar vijf tuinmannen een aantal zwarte dennen aan het schoonmaken en wat licht snoeiwerk aan het doen. We lopen door op zoek naar de wat kleinere tuin (dit is meer een park). Als we wat doorlopen en google maps erbij halen komen we op de juiste plaats.

IMG_20231107_102204 _D8F6436 _D8F6437

Ninomaru garden,
Ninomaru garden is de Japanse tuin die bij de Imperial Palace Garden hoort, een prachtige tuin die zeker het bezoeken waard is met veel zwarte dennen. De hele tuin is prachtig aangelegd met verschillende vijvers met koi erin. De tuin is in 1960 gebouwd naar voorbeeld van de tuin in mid 1700. We lopen hier wel op tijd want als we er zijn is het nog niet zo druk en kunnen we rustig foto's maken. Als we weggaan word het ineens heel druk er komen diverse bussen met toeristen de tuin belagen, wat veel charme van de tuin wegneemt.

_D8F6500 _D8F6512

Naar Happo-en,
Een Japanse tuin die ik de vorige keer al op mijn lijstje had staan om te bezoeken nu gaat het er toch van komen. Happo-en is een Hotel en partij centrum in het hoge segment speciaal voor bruiloften, congressen en partijen. We gaan met de trein van Tokyo station naar Takanawa Gateway station. Bij het station zijn grote verbouwingen gaande wat ook wel weer echte Japanse taferelen oplevert, zo staan er bij de inrit van het bouw verkeer vijf man met gele hesjes aanwijzingen te geven aan de chauffeurs die het terrein op willen. Er is er dan ook nog 1 die alles staat te noteren wie het terrein opgaat. Als je bij de opgang eraf wilt, wordt je direct terug gestuurd en de chauffeurs draaien ook allemaal om zonder wat te zeggen, moet je in Amsterdam proberen.

_D8F6483IMG_20231107_132349

Happo-en,
Als we bij Happo-en aankomen worden we hartelijk ontvangen door de gastvrouw van het hotel die de gasten ontvangt en welkom heet. Ik vraag haar of we de tuin mogen bekijken, dat is geen probleem ze vraagt ons waar wij vandaan komen en ze verteld ons trots over de bonsai die zij in de tuin hebben opgesteld. Ook verteld ze dat het vanmorgen heeft geregend en dat dit een prima tijd is om de tuin te bekijken alles ziet er nu fris groen uit. Het is ook een oude tuin ergens rond 1700 gebouwd dat kun je ook wel zien aan de oude bomen die in de tuin staan Acers van 30 cm dik en veel meer oude bomen. De tuin ziet er goed uit er worden ook nog verschillende foto reportages gemaakt van een bruidje en een gezin (men fotografeert hier ongeveer 2000 bruidsparen per jaar.

_D8F6492 _D8F6496 _D8F6525 _D8F6528

Naar het graf van Oishi Kuranosuke,
Oishi Kuranosuke was hoofd van de Samurai's die samen de 47 Ronin vormden, een belangrijk stuk geschiedenis in Japan waar ook een film van is gemaakt. De film met als hoofdrolspeler Keanu Reeves " 47 Ronin" die hier ook twee maal is geweest verteld de monnik trots. Alle overblijfselen van de 47 de Samurai liggen hier begraven op dit kerkhof. Als we binnen komen worden we door een monnik in matig engels welkom geheten onder luid gelach van de twee Japanse dames aan de andere kant van de tafel staan.  Hij verteld in het kort wat we hier zien we kopen twee schaaltjes met wierook het is de bedoeling om bij ieder graf een wierook stokje neer te leggen. De Monnik verteld als hij hoort van ons plan om naar Shikoku te gaan dat hij de 88 tempel route heeft gelopen (2000 kilometer) langs 88 tempels. Dan loopt hij met ons mee en wijst ons het graf van Oishi en zijn vrouw. Dan snel terug naar zijn kantoortje.

_D8F6548 _D8F6549 _D8F6539 _D8F6535

Kaki-Fruit,
Als we weggaan is er vlak bij de uitgang nog een man en een vrouw Kaki-fruit aan het plukken hoog uit de boom, we vragen of we een foto mogen maken, is geen probleem. De vrouw pakt een plastic zakje en doet hier drie Kaki-vruchten in en geeft deze aan ons mee.

IMG_20231107_161736

Senso Ji,
Toch nog even naar Senso Ji een tempel complex waar we 7 jaar geleden ook zijn geweest maar toen stond de pagode in de steigers. Voor we er zijn nog even een hapje en een drankje gedaan in een Japans restaurantje met 4 zitplaatsen en de rest aan de bar, totaal 10 klanten totaal. Senso-Ji is weer prachtig verlicht en blijft een lust voor het oog. Gezien, en dan terug naar het hotel, dat op 850 meter van dit tempel complex ligt.

_D8F6561 _D8F6575 _D8F6574 _D8F6571

IMG_20231107_185037