Hebben wij weer!!!

17 november 2023 - Takamatsu, Japan

Weer: in de ochtend zonnig vanaf 15:00 uur regen, hagen en onweer,
Temperatuur: 15 graden,

Koffietijd in de ochtend,
Op Henk zijn koffie adres doen wij nu een kopje koffie met een geroosterd broodje, we worden zowaar al herkend door het personeelsvan de koffiezaak "Best coffie". We doen twee kopjes en dan gaan we op weg naar Ritsurin Garden.

Ritsurin Garden,
We lopen vanaf het winkelcentrum in een rechte lijn naar Ritsurin garden als we binnen komen lopen we zo tegen een gigantisch mooie zwarte den. en een mooi gebouw rechts daarvan. De hele blik van de bergen op de achtergrond en de tuin op de voorgrond is perfect. We vallen van de ene in de andere verbazing over deze tuin of is het meer een park alles ziet er perfect uit. Zie de foto's ik heb er denk wel 150 gemaakt.
Als we op het punt staan om het park te verlaten komen we nog bij een 200 jaar oude witte den, een gids van het park/tuin staat net te  vertellen aan drie Japanse dames dat de boom door een shogun cadeau is gegeven aan het park als bonsai. En als je zoiets aanneemt je de verantwoording hebt over de boom. Als de boom sterft, je zelf ook zou moeten sterven door harakiri met het mes. Petra verteld hem dat ik aan bonsai doe dat er wel eens een bonsai sterft. Hij verteld dan dat ik harakiri zou moeten plegen als dat zo is en dat hij het mes wel kan leveren. Als we ze even later weer tegenkomen noemt hij mij Harakiriman. Als wij verder gaan staan de dames en de gids ons vrolijk uit te zwaaien.

_D8F7694  _D8F7761    _D8F7802

Met de lokale trein naar het Kaboeki Theater,
We komen het Ritsurin uit en dan is het ongeveer 500 meter lopen naar de lokale trein, die er net aankomt. We stappen in en na vier stations gaat de trein niet meer verder en moeten we overstappen naar een ander spoor met een andere trein. Zo gezegd zo gedaan maar de trein vertrekt net voor onze neus over 10 minuten is er een andere trein naar Kotohira
Ondertussen komt de ambulance aangereden en stopt voor het station er blijkt een man gevallen te Zijn net buiten het station met vier man ambulance personeel wordt hij op de brancard geplaatst en afgevoerd. Inmiddels is de trein er om naar Kotohira te gaan. we boemelen rustig richting de plaats van bestemming.

Kompira Kaboeki,
Als we de trein uitkomen gaan we eerst naar het Kaboeki theater ik denk dat daar een lange wachtrij is en dat je vooraf je moet inschrijven voor de tour door het gebouw. Als we er aankomen is het een kaartje kopen en je kunt naar binnen, schoenen uit en een paar mooie blauwe muiltjes aan. we lopen door een gordijn de grote zaal in en onze mond valt open van verbazing. Een prachtige zaal, het eheater is 190 jaar oud en er word nog meermaals per jaar een voorstelling gegeven. We worden geholpen door een gids die zijn Japans door zijn telefoon laat vertalen in het Nederlands. een kleine man op leeftijd met konijnen pantoffels. Je kunt het hele theater door van boven tot onder het podium waar allerlei technieken verborgen zitten. De Kleedkamers en de badkamer voor de topartiest.

_D8F7825 _D8F7828 _D8F7832 _D8F7833 _D8F7834 _D8F7840 _D8F7843 _D8F7845 _D8F7848

Door naar Izutama Shrine,
Als we het Kaboeki uitkomen is het er gaan regenen en als we op weg gaan naar de Izutama Shrine gaat het ook nog onweren. We lopen door naar boven het zijn in totaal een kleine 600 treden voor je bij de shrine bent. Boven regent het zo hard dat we na het zien van de hoofd shrine maar besluiten naar benden te gaan we hebben vanavond nog een een afspraak met Henk en Yuriko in Takamatrsu. Als we bij het JR station zijn wachten we even op de trein en daar is hij al. Snel zitten en verder, als we nog snel gewezen worden op twee stoelen naarst elkaar nemen we plaats.

_D8F7852 _D8F7855 _D8F7860 _D8F7870 _D8F7872

Blikseminslag bij de seinen op het station,
Als we een maal zitten gebaard de man die ons op de stoelen naarst elkaar erop dat de trein niet verder gaat door storing. Allemaal de trein uit en de stationshal in. Wat nu??  Wachten maar de mannen van net zeggen dat de trein niet meer gaat rijden en hier een hotel moeten boeken of met de taxi verder. We lopen nog naar het station van de lokale lijn maar hier ook het hetzelfde probleem. Dan weer terug en wachten maar, we worden aangesproken door iemand van de treinmaatschappij we zijn de enige buitenlanders hier. Als we naar Takamatsu willen we een taxi moeten nemen naar een volgend station. We staan in de rij voor een taxi en dan komt er een bus voor rijden. Helaas deze was niet voor ons we wachten rustig af en bellen Henk dat het wel wat later word. Dan wordt iedereen in een lange rij gezet (dit duurt even voor iedereen staat. We staan voor een groepje van zes oudere vrouwen die niet echt naar achteren willen, maar pruttelend gaan ze toch langzaam naar achteren. dan komt de bus voorrijden om ons naar het volgende station te brengen. De vrouwen achter ons maken grapjes dat de bus vol is tussen ons tweeën in.

IMG_20231117_174521 IMG_20231117_180515 IMG_20231117_181338

De bus volladen,
Als de bus er staat word iedereen in de bus geladen tot hij vol is, de zes vrouwen kunnen nog net mee. Wij staan nog op voor ze om een zitplaats aan te bieden. Dan komen er uit de zijkant van de banken nog een aantal zitplaatsen en als een schoolklas nemen we plaats op de stoeltjes in het looppad. Snel daarop start de bus en gaan we naar het volgende station. Daar de trein naar Takamatsu genomen. Om 20:30 bij Henk en Yuriko aangekomen.

Eten bij Henk en Yuriko,
aangekomen zouden we gaan uit eten of Yoriko zou zelf iets maken, het is het laatste geworden Noriko maakt zelf iets en Henk zit op de praatstoel het eten komt op tafel en het is erg gezellig. Er word veel gelachen en over Japanse kunst gepraat, wie Henk allemaal niet kent zijn niet de minste Japanse kunstenaars. Het is zeer vermakelijk om dit allemaal te horen. Het eten is trouwens er lekker en vooral gezond. Om 23:00 uur gaan we richting ons hotel, na een zeer gezellige avond.