Sneeuw en hagel op Shikoku,

18 november 2023 - Oboke Station, Japan

Weer: Hele dag bewolkt op een uurtje na
Temperatuur: 8 graden

We verlaten Takamatsu,
Als we wakker zijn gaan we direct inpakken want de tassen moeten door naar Kochi en wij gaan naar Oboke voor 1 nacht langs de rivier. We brengen de tassen naar de Familymarkt een grote supermarkt keten in Japan. Een jonge dame helpt ons en vult de papieren in. Dan door naar het station van Takamatsu. De trein genomen naar Awa Ikea van daar de bus naar de Hashikura ropeway vanaf de bushalte is het dan nog een 300 meter lopen naar de kabelbaan. Als we in de trein zitten regent en hagelt het heel hard. We twijfelen nog bij het treinstation om te gaan ja of nee, maar toch maar gegaan we zien het wel. Kabelbaan kost hier niet al te duur dus we gaan. Bus genomen naar de kabelbaan.

Hashikura Ropeway,
Als we bij de kabelbaan aankomen worden we door drie mensen ontvangen en kopen een kaartje en gaan naar boven, bij ons in de cabine zit een man en een vrouw ze laten foto's zien van 15 minuten geleden toen lag er boven zeker 5 cm sneeuw en ijs. Ook drukt hij ons nog een foldertje in de hand en zegt dat je dit kunt zien boven bij de tempel.

_D8F7877 _D8F7879 _D8F7883

Boven bij de Hashikura Tempel,
we komen uit de cabine en er ligt inderdaad nog zeker een paar cm sneeuw en ijs. Ook liggen er van die levensgrote poppen, we gaan er even bij zitten. Als we door lopen naar de tempel zien we een hoop houtsnijwerk maar het contrast met de sneeuw is wel heel bijzonder. We lopen de hoek om en vallen van de ene in de andere verassing. Dit is echt een hele mooie tempel en zo weinig mensen hier. We lopen de volgende trap op en zien een beeld met heel veel kleine buddy's er omheen, in de sneeuw. Dan door naar de hoofd tempel waar net de deuren weer open gaan, binnen hangen enorme lampen (lampions) van verschillende maten en kleuren. We lopen dan door naar de beltower en dan nog eens  zo'n 260 trappen op naar de volgende tempel. Hier kwamen ook drie mensen naar boven die aan de tempelroute bezig zijn en begonnen te bidden.

_D8F7888 _D8F7901

IMG_20231118_135215_D8F7904_D8F7905_D8F7908_D8F7911_D8F7915_D8F7920_D8F7921_D8F7925_D8F7926_D8F7927_D8F7931

Terug naar de kabelbaan en de bus,
We lopen via de veilige weg terug naar de kabelbaan via de trappen, het kan ook via een hellend pad maar dat is geen goed idee met die gladdigheid. Vlak voor de kabelbaan staat een Japans stel, zij zijn bezig met de 88 tempel route over het eiland, hier verzamelen ze drie stempels het blijken dus drie verschillende tempels te zijn. We stappen samen met ze in de kabelbaan en dalen af.

Met de bus,
Als we kijken op het bordje van de bus blijkt de bus net te zijn vertrokken, we lopen de vijf kilometer wel naar het stations dan zijn we er eerder dan op de volgende bus wachten. Bij het station de trein ingestapt en op naar Koboken station. We komen daar mooi op tijd, nog tien minuten wachten en dan gaat de dieseltrein rijden. Station Koboken is niet meer dan een perron met een oud huisje erop.

IMG_20231118_153443

Hotel Sunriver Oboken,
We lopen een 1200 meter van Station naar hotel Sunriver, het welkom in de lobby is goed. We hebben hier vanavond een Japans diner. Het Japanse diner is echt wel een dingetje, we kijken naar de andere tafels wat ze doen en hoe ze eten de serveerster kent geen woord Engels. Het komt allemaal goed, alles gaat op en er is niemand die naar ons kijkt wat we goed of fout doen. Het eten is goed en de smaak ook. Geen tot weinig vlees en veel groenten. Toen we na het eten terug kwamen op onze kamer lagen onze bedjes klaar.

_D8F7947

IMG_20231118_183547

IMG_20231118_183540

Morgen verkennen we de Yoshino river,