Naar Kochi,

19 november 2023 - Kochi, Japan

Weer: zonnig en onbewolkt
Temperatuur: 17 graden

Op naar het observatie platform,
Na een Japans ontbijt gaan we naar de kamer toe om te kijken of ze nu ook de bedden weer hebben opgeruimd, helaas. We vertrekken uit het hotel en gaan op zoek naar het observatie platform dit moet ongeveer 3 kilometer verder op zijn. Halverwege zie ik dat het observatie platform permanent gesloten is. We lopen toch door er moet toch iets te zien zijn en het is nu nog 700 meter. Inderdaad het platform is gesloten en er is een wilde begroeiing nu te zien. Helaas. We lopen terug tot aan het station waar we gisteren uit de trein zijn gestapt om hier weer op de bus te stappen.

_D8F7952 _D8F7957 _D8F7962 _D8F7966 _D8F7969

Naar de sightseeing boats,
Na tien minuten komt de bus en stopt ook nog, hij brengt ons naar Obokekyo waar de sightseeing bootjes liggen. We lopen de bus uit en kopen een ticket om met de boot mee te gaan. Een rondtrip duurt ongeveer 30 minuten. De man achter het roer verteld van alles over de streek de stenen enz, enz, enz maar wij verstaan hem niet.
Het is een mooie tocht over het water diep in de afgrond van de kloof. Ik maak hier dan ook weer wat foto's en filmpjes. Al met al een mooie ervaring en een geslaagde excursie. We kunnen nu nog naar de wijnranken brug op 30 kilometer, misschien komen we wel heen maar niet meer terug met de bus. We gokken het niet en besluiten naar Kochi te gaan per trein.

_D8F7972 _D8F7973 _D8F7981 _D8F7979 _D8F7987 _D8F7991 _D8F7995 _D8F7998 _D8F8000 _D8F8011 _D8F8024 _D8F8030 _D8F8037

Kochi,
We gaan per trein naar Kochi naast mij in de trein zit een Japans meisje wat steeds in slaap valt en begint te snurken. Na 35 minuten komen we aan in Kochi. Nu is daar een bekend rood Japans bruggetje (Harimayabashi) daar gaan we naar toe voor we naar het hotel toe gaan. We kunnen het moeilijk vinden en komen op drie verschillende markten terecht. Uiteindelijk toch gevonden. Het is waarschijnlijk toch wel populair want iedereen wil er mee op de foto. Ook hier rijden, net als in Okayama, trams door het stadshart.

_D8F8039 _D8F8042 _D8F8043 _D8F8045 _D8F8047 _D8F8051

Naar de foodmarket Hirome,
De hoofd attractie van Kochi is de foodmarket Hirome, een enorm gebouw met hierin allemaal verschillende restaurantjes waar je wat kunt eten of drinken. Overal staan picknick tafels waar je kunt aanschuiven met een biertje of iets te eten. Als wij er binnen komen is het al erg druk en valt het niet mee om een plaatsje te bemachtigen. Dan is er klein zaakje waar nog wat krukjes vrij zijn een oudere vrouw en een jong meisje helpen ons aan het gerecht wat Henk en Yoriko ons hebben opgegeven hier te gaan eten, katsuo no tataki. We nemen er een biertje bij, de vrouw verteld ons dat ze lang geleden in Frankrijk is geweest en een klein beetje engels praat.
Even later komt er een oudere man aan een tafeltje naast ons zitten en begint in het engels  een verhaal over pensioen en hoe zit dat in Nederland. Nog even later komt er een jongen naast ons te zitten en deze komt uit Tokyo en zit in de IT. Met z'n vieren hebben we een leuk gesprek. De oudere man laat ons wat foto's zien van zijn kinderen en kleinkinderen. We krijgen een bal met rijst waar een soort van spek om is gedaan en dan gebakken van de man, moet je eens proberen zegt hij.

_D8F8053 _D8F8054 _D8F8055 _D8F8056 _D8F8058 _D8F8061 _D8F8062

Naar het hotel,
Het hotel is vlak bij het station dus we lopen weer terug in de richting van het station, als de tassen er nou maar zijn!!! We lopen het hotel in, inchecken en door naar de kamer. Geen tassen. Tot er een baliemedewerker de beide tassen komt brengen als we net op het punt staan naar beneden te gaan.

Morgen op pad Nakatsu Gorge,