Een dagje Kunst en cultuur,

16 november 2023 - Takamatsu, Japan

Een kopje koffie drinken,
Vandaag gaan we een kopje koffie drinken met Henk en Yuriko die hier in Takamatsu leven en werken. We spreken af bij ons hotel vanwaar we naar de koffie zaak lopen. We gaan ergens midden in het winkelcentrum een trap op waar ik zelf nooit naar binnen zal gaan en we komen boven aan in de koffiezaak. Het eerste dat opvalt is dat er een aantal mannen binnen zit te roken. We worden aan de bar gezet en wachten op een plek aan een tafeltje. Dan komt er een tafeltje vrij bij het raam. We bestellen koffie wil je brood met Jam of alleen met boter. Tot 11:00 uur word hier de koffie geserveerd met een toost. We krijgen inderdaad een kop koffie met een flinken toost Jam of boter. Er zijn hier zelfs mensen die hier hun eigen kopjes hebben!!! Tijdens het  koffiedrinken geven Henk en Yuriko aan wel een dagje met ons op pad willen, of eigenlijk andersom, we gaan naar Kurashiki.

_D8F7624 _D8F7625 _D8F7627 _D8F7628 _D8F7633

Door naar Mitsukoshi,
We lopen dan door het winkelcentrum - de Mall in Den Haag is er niets bij -  door naar Mitsukoshi een exclusief warenhuis waar Henk vorig jaar een expositie had met zijn bronzen beeldjes. Nu staat er een expositie van een glas kunstenaar. Henk komt nog in gesprek met de manager van de winkelketen, die speciaal voor hem geroepen was, terwijl ik  rustig mijn foto's maak van de mooie glaskunst.

_D8F7636 _D8F7637 _D8F7639 _D8F7642 _D8F7643 _D8F7644 _D8F7645

Door naar Kurashiki,
We gaan met de trein naar Kurashiki ,wij hebben geen idee wat we er gaan aantreffen maar het is een toeristische trekpleister met authentieke gebouwen en straatjes. Als we op het station aankomen is het nog een klein stukje met de bus voor we er zijn. We stappen uit en komen direct tussen de oude huizen en straatjes. Het is allemaal zo fotogeniek een prachtig stukje Japan.

_D8F7650 _D8F7655 _D8F7656 _D8F7657 _D8F7647

Eten in een Japans eethuis.
Rond een 1 uur beginnen we wat honger te krijgen en besluiten om ergens een eethuis binnen te gaan. Nu blijkt Yuriko hier gewoond te hebben en als we binnen komen ziet een van de serveersters iets bekends maar weet het niet zeker even later komt zij het vragen of zij Yuriko is. Dat klopt en ze omhelzen elkaar na zo lang elkaar niet gezien te hebben. We krijgen een fantastische lunch voorgeschoteld met Sashimi op rijst. een miso en wat tempura. Na het eten weer naar buiten en nog wat winkeltjes bezocht. Sake gekocht en bij een cracker winkel naar binnen gegaan voor een zakje crackers.

_D8F7664 received_284241947337932_D8F7665 _D8F7667 _D8F7674 _D8F7675 _D8F7676 _D8F7677 _D8F7673_D8F7680_D8F7682 _D8F7683 _D8F7686

Terug naar het hotel,
We gaan weer terug met bus en trein naar Takamatsu, we spreken af om morgenavond nog ergens te gaan eten met z'n vieren. Dan lopen we terug naar ons hotel en kijken terug op een gezellige dag.

Morgen naar Ritsurin Garden & Konpira Kabuki,

1. Kleine Martha:
    16 november 2023
    Wat een superleuke dag! Benieuwd naar het eten 😋
  2. Marcel & Petra:
    16 november 2023
    wij ook iedere dag opnieuw