Een regenachtige dag met veel kilometers.

21 augustus 2018 - Seyðisfjörður, IJsland

Dinsdag 21 augustus, dag 10, Heidarbaer naar Seyðisfjörður, 298 kilometer,

Vliegen!!!
Vandaag vertrekken we na eindelijk een goede nacht ( helaas niet voor Marcel ) rond 9.00 uur. Het wordt een dagje rijden richting het noord-oosten aan de kust. Het begint met miezer maar na een half uurtje gaat het over in vliegen miezer. We rijden langs het vliegenmeer waar we gister ook waren en het ziet zwart van de vliegjes. Even snel een foto maken is nu wel heel letterlijk genomen ;-) Je moet snel bewegen om de vliegen uit de lens te houden.

image

Maanlandschap,
We rijden op een bepaald moment over een pas heen en aan de andere kant is het alsof je door een soort van maanlandschap rijd alles wat je om je heen ziet is zwart van de lava. We stoppen bij een rustplaats om daar een paar foto's te maken van dit landschap.

imageimageimage

Stuðlagil Canyon
We hebben een stop bij een kloof gepland met een wandeling van 8 km op de route op zo'n 150 km dus voorlopig kunnen we nog even rijden. Het weer wordt er helaas niet beter op en het is erg bewolkt, jammer voor het uitzicht. De kloof ligt erg afgelegen, we komen 1 auto en een vrachtauto met rollen met hooi tegen. Even over 12.00 komen we aan en gaan eerst maar even wat eten. We zijn de enige daar. Er staan informatiefolders bij het bord en daarin staat dat de tocht uitermate gevaarlijk is en maar 260 meter lang. Hoe kan dat nou? Hebben ze hem zeker ingekort ofzo. Door de aanleg van een energie centrale verderop in de rivier is dit nu een kolkende massa water in plaats van een rustig sluimerig stoompje van blauw water. Nou ja we doen dat kleine stukje wel. Het is erg steil en langs het pad hangt een touw wat vooral ik wel een veilig idee vind. De rand waar je langsloopt is schuin en steil. Onder je zie je de kloof met basalt wanden en de rivier stroomt erdoor. Gelukkig is het hier wel droog anders is het spekglad. Onder aan het paadje kan je goed staan en de kloof bekijken. Heel mooi.

imageimageimageimageimageimageimage

Rjúkandi Waterfall,
Wij rijden verder en het gaat inmiddels harder regenen. We komen langs een waterval en besluiten toch nog even te gaan kijken, hij is eigenlijk hoger dan we van de weg af dachten.

imageimage

Boodschappen en naar de camping,
We stoppen nog bij een brug over de rondweg ook omdat hier een dixi staat;-). Verderop in een voor IJslandse begrippen groot dorp even een paar boodschappen gedaan en dan door naar de camping.

imageimageimage

Seyðisfjörður,
We lopen nog even een rondje door het dorpje waar ook de boot uit Denemarken aankomt als je met eigen vervoer naar IJsland wilt komen. Op de camping is het druk de boot naar Denemarken vertrekt morgen avond, iedereen verzameld hier een dag voor vertrek.

Hopelijk is het morgen beter weer want van wat we zien is het hier erg mooi.

Vandaag gereden 298 km, het is regenachtig en zwaar bewolkt, niet boven de 11 graden geweest.