Een prachtige ochtend.

27 augustus 2018 - Geysir, IJsland

Maandag 27 augustus, dag 16, Geysír naar Geysír, 158 kilometer,

De wind,
We worden wakker met een harde wind tegen de auto, het valt nu nog mee volgens Marcel want vannacht was het erger. De hele auto ging heen en weer en de wind loeide om de auto heen. Dat belooft wat voor vandaag. We gaan gelijk weg want lekker koffie zetten zal het niet zijn met een open klep en zeven graden Celsius buiten.

Geiser,
We gaan eerst naar de geiser, hier 3 km vandaan. Vanaf de camping hebben we hem al vanaf gisteravond regelmatig zien spuiten. Goed inpakken want het is me een partij koud. Het is nog geen 9.00 uur en lekker rustig. Het is een prachtig gezicht om de opbouw te zien. Eerst wordt het wat onrustig, dan trekt het water zich terug, dan komt er een grote bol op het gat te liggen en spuit hij meters de lucht in. Prachtig. We gaan in het restaurant even een bakkie doen om weer warm te worden. We worden door een werknemer getipt om ook op tijd naar de waterval te gaan, als we daar heen willen want daar is het altijd heel druk volgens hem. Toevallig staat deze als volgende, dus op naar Gullfoss.

imageimageimageimageimage
Gullfoss,
We waren er rond 10.30 uur en het was inderdaad nog goed te doen. En wat een gigantische waterval is dat zeg. Hij komt in lagen naar beneden en er komt in de winter 100 tot 180 m3 meter water per seconde af en in de zomer 50 tot 110 m3. Ook hier staat een harde wind en is het erg koud. Van hieruit gaan we naar Bruarfoss, dit is een kleine waterval waar het water erg blauw zou moeten zijn.

imageimageimageimageimageimageimage

Bruarfoss,
Het is moeilijk te vinden, je moet over een vakantiepark lopen en de auto staat ergens langs de kant op een oude oprit omdat je het terrein niet opkan door een slagboom. Na een kilometer of 3 komen we bij een stromende beek aan. Niet echt heel blauw. We blijken nog iets verder te moeten en daar ligt Bruarfoss. En inderdaad het water is prachtig blauw en vol met zuurstof bellen. Echt prachtig en zeker de moeite waard om een stukje voor te lopen. Als we bij de auto komen eten we even wat en gaan dan door naar Kerio, een vulkaan.

imageimage

Harde regen geen Kerio,
Helaas is het vrij hard gaan regenen en na een tijdje in de auto te hebben gezeten besluiten we eerst door te rijden naar Sellfoss om wat te eten te halen. Misschien is het straks wel droog want we moeten er toch weer langs naar de camping. Helaas is dat niet meer het geval en we besluiten om de vulkaan in verband met de regen en harde wind te skippen, en we rijden door naar de camping. In verband met de planning van morgen gaan we terug naar de camping waar we vannacht stonden met uitzicht op de geiser. Rond 18.30 uur is het droog maar de wind giert nog steeds om de auto en het is flink koud.

image

Totaal aantal kilometers vandaag 158, in de ochtend droog, van 14.00 tot 18.30 regen en de hele dag harde wind en 7 graden.