Beestachtig mooi.

25 augustus 2018 - Hvolsvöllur, IJsland

Zaterdag 25 augustus, dag 14, Vík í Mýrdal naar Hvolsvöllur, 131 kilometer

Papegaaiduikers,
Vandaag doen we rustig aan , we hoeven niet zo ver te rijden en er zijn een aantal stops onderweg. In Vik, het dorpje waar we op de camping staan rijden we eerst nog even naar het strandje omdat de zon schijnt wil Marcel een paar rotsen opnieuw nemen en we kunnen er dus ook dichterbij komen. Het 'zand' is ook hier zwart en het valt ons op dat we al die tijd dat we hier zijn nog geen schelp hebben gezien. We lopen richting de rotsen en Marcel vraagt zich af wat die kleine vogels zijn. Als we dichterbij komen zien we honderden Papegaaiduikers vliegen en dobberen in zee. Ineens komt er langs de rotsen een paraglider aan en de honderden worden duizenden Papegaaiduikers die van de rotsen wegvliegen. Super gaaf om te zien. En natuurlijk kan er weer 1 goed mikken, precies op m'n jas :-)

imageimage

Zwart strand met veel toeristen,
De volgende stop is aan de andere kant van deze rots maar om daar te komen moeten we wel 20 km rijden. Onderweg zien we een nieuwe gletsjer liggen in de zon. Als we bij Halsanefshellir Cave aankomen is het best druk. Er is een prachtig zwart strand maar nu weer met allemaal kleine steentjes. Het lijkt net kaviaar. Er staat een waarschuwingsbord voor hoge golven die al meerdere mensen van het strand hebben gevaagd. Er zijn twee prachtige grotten van basalt met mooie pilaren ernaast. Wij lopen door naar het einde van het strand waar het lekker rustig is en je prachtige foto's kan maken van op het strand liggende rotsen begroeid met zeewier. Oei zo hoog kan het water hier dus komen. We lopen terug richting de parkeerplaats en van af die kant kijk je in de verte op een stenen brug. Een grote rotsformatie in het water met een gat erin. Net de vorm van een brug. We doen daar nog even een bakkie met een heerlijk stuk koek met karamel en lopen nog even terug naar het strand om een flesje en een zakje met de steentjes mee te nemen.

imageimageimageimage

Een enorme bui uit het niets,
We lopen nu nog in de zon maar zien een enorme bui hangen en als we gaan rijden hebben we die al snel te pakken. We gaan die stenen brug van dichterbij bekijken en als we weer bij zee zijn is het weer droog hoewel er wel een donkere lucht hangt. We wagen het erop maar al snel kan Marcel geen foto's meer maken en gaan we terug naar de auto om de bui af te wachten en even wat te eten. Als het droog is gaan we naar de uitkijk punten op de rotsen. Ook hier zit het vol met Papegaaiduikers en ze zitten vrij dichtbij om te fotograferen.

imageimageimageimage

Walvis gespot,
Als we naar een hoger punt lopen om de brug te bekijken zie ik achter Marcel ineens water omhoog geblazen worden en een paar seconden later een walvis boven komen. Na anderhalve week speuren zijn ze daar! Er komen er zelfs meerdere boven water en het lijken orca's. Zo gaaf dit!! Ze blijven op een bepaald stuk heen en weer zwemmen dus we kunnen er lekker lang van genieten. Totdat Marcel wijst op de donkere lucht en we snel naar de auto gaan en als we weer rijden de bui weer begint.

image

Solheimajokull,
De volgende stop is Solheimajokull, een gletsjertong van de gletsjer die we al hadden zien liggen. Het is ondertussen weer droog als we gaan lopen. Er zijn verschillende groepen met gidsen op het ijs maar dat doen we niet. Het ijs is vreselijk zwart aan de voorkanten en hoe hoger en verder, hoe schoner het wordt. We zagen een bordje tot waar hij kwam in 2010 en nu is hij al 243 meter terug getrokken.

imageimageimage

Skogafoss,
Als we weer in de auto zitten gaat het weer spetteren, we hebben echt heel veel geluk vandaag. We gaan naar de laatste stop dat is een waterval, Skogafoss. Hier kan je ook via een lange trap van 429 treden (ik heb ze geteld) naar boven (en naar beneden) Eenmaal boven kan je nog verder lopen want er liggen nog twee watervallen boven. Dat was onverwacht dus dat is een meevaller. Het is ongelofelijk maar toen we richting de camping reden regende het weer. Het is een redelijk grote camping maar met zeer beperkt sanitair, 1 douche en 2 toiletten voor de hele camping. Nou ja we staan en kunnen straks slapen. Het was een geweldige dag.

imageimageimageimageimageimage

Aantal gereden kilometers 131, zonnig als we buiten waren en regen in de auto, maximaal 14 graden.

1. Kleine Martha:
    27 augustus 2018
    Wat een schitterende dag! Dit zijn de krenten in de pap :-)