Terug naar het verleden

28 augustus 2018 - Þorlákshöfn, IJsland

Dinsdag 28 augustus, dag 17, Geysir naar Þorlákshöfn, 159 kilometer

De wind heeft gisteravond en vannacht nog even aangehouden, dus danig dat de auto behoorlijk stond te schudden. Gelukkig was het vanmorgen rustig en droog. We besluiten om weer naar de geiser te rijden en daar een bak koffie te halen. We hadden nog een toetje echte IJslandse Skyr staan dus dat was even het ontbijt, straks wel een boterham.

Laugarvatnshellir,
Het is onze een na laatste dag en we gaan nog een klein stukje richting het binnenland naar een nationaal park. Onderweg ziet Marcel ineens een bordje voor een siteseeing, Laugarvatnshellir, en schiet erin. We hebben toch de tijd en het is maar 3 km rijden. Als we dichterbij komen zien we een grote witte tent en iets hoger in de rots de voorkant van een huisje. Het is een grothuisje en als we erheen lopen komt een man in klederdracht naar buiten en vraagt of we voor de rondleiding komen. Het lijkt ons wel leuk en hij verteld ons over de geschiedenis van huisje wat hij, samen met anderen in de oude staat heeft gerestaureerd. De gevel is iets naar voren gehaald omdat er een stuk rots was afgebroken. De oude potkachel die aan staat gebruikt het authentieke rookkanaal. De woning is met de hand 'gegraven' omdat de stenen erg zacht zijn. Er zijn zelfs 2 baby's in geboren. De bewoners verdiende wat geld bij door aan reizigers een kop koffie en wat te eten te verkopen. Vandaar ook de grote tent. Hier stond een vrouw in klederdracht en verkocht koffie en koek waar wij natuurlijk gebruik van maakte. We konden gelijk wat 'brandende' vragen stellen o.a. waarom de gravelwegen worden nat gespoten en bestrooit worden met zout, zoals we in de 1ste week zagen. Dit is dus tegen het stuiven, het zout houdt het vocht vast en daardoor stuift het minder. Na een leuke conversatie nemen we afscheid en gaan we verder naar Thingvellir, het nationale park.

imageimageimageimage

Thingvellir,
Het park bestaat al sinds 1928 en is een 6 km brede en 40 km lange verzakking die de geologische grens vormt tussen het Europese en het Noord-Amerikaanse continent. Hier kan je het directe gevolg zien van het uiteendrijven van de tektonische platen. (ongeveer 2 cm per jaar)
Deze plaats is ook voor de IJslanders een historisch belangrijke plaats. Hier kwam namelijk in 930 de volksvertegenwoordiging, het Alþing, voor het eerst bij elkaar. Het is de ontmoetingsplaats van de oude en nieuwe wereld. Mooie uitzichten en uiteindelijk hier 3 uur rondgewandeld.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Kerið,
Eigenlijk zouden we nu doorrijden naar de camping maar omdat het nog vrij vroeg is en heel goed weer besluiten we nog naar de vulkaan Kerið Crater te gaan die we gisteren hadden geskipt omdat het weer toen te slecht was. En we komen er nu toch weer in de buurt. Dat was een goeie keus, het is er nu heerlijk met een zonnetje. En de bovenste en binnenste rand van de vulkaan gelopen. Met een prachtige volgelopen blauwe krater.

imageimageimageÞorlákshöfn,

Van hieruit nu echt naar de camping, een veldje bij een mooi sportcomplex, waar je de faciliteiten van kan gebruiken. In de avond nog even genieten van het zonnetje. Dit is blijkbaar een camping waar iedereen zijn laatste nachtje spendeert iedereen is zijn auto aan het schoonmaken en spullen inpakken. Dan is het tijd voor het laatste nachtje in de Caddy. Morgen naar Reykjavik en naar huis.

imageimage

Aantal gereden kilometers vandaag 159. Zonnig weer en maximale temperatuur 11 graden. Een heerlijke dag.