"De gevaarlijkste wegen, deel 1" in IJsland

22 augustus 2018 - Stöðvarfjörður, IJsland

Woensdag 22 augustus, dag 11, Seyðisfjörður naar Stöðvarfjörður, 204 kilometer

Niet Wandelen vandaag,
Vandaag staat er een wandeling van 18 km op het programma maar bij het wakker worden horen we het al regenen en zien we dat het zwaar bewolkt is. Dat is balen. We besluiten om de dag van morgen maar op te pakken want dit heeft geen zin. Eerste stop een waterval langs de weg.

image

De twee watervallen,
Om 9.00 uur gaan we rijden naar Litanesfoss en Hengifoss twee watervallen die in de kloof achter elkaar liggen. Hengifoss is 1 van de 3 grootste watervallen van Ijsland en in de basalt eromheen zie je verschillende kleuren (mooi rood) in de rotsen. Het is een wandeling van 2 1/2 km klimmen maar zeker de moeite waard. Onderweg is het niet helemaal droog gebleven maar goed te doen. Als we bij Litanesfoss staan kunnen we Hengifoss niet zien door de mist die er hangt bij de waterval. We lopen door over het pad, het laatste stuk was erg modderig en daardoor glad. Om 13.30 waren we weer terug bij de auto en rijden we verder naar Klifbrekkufossar.

imageimageimageimageimageimage

Klifbrekkufossar,
Dit zijn 9 watervallen boven elkaar waarvan er maar 6 zichtbaar zijn voor ons. Om hier te komen was een aflevering uit De Gevaarlijkste Wegen. Het eerste stuk was nog redelijk te doen maar toen begonnen de gaten te komen en werd het zo dampig dat je in Nederland je mistlampen aan zou mogen. Tel daarbij op dat je elkaar bijna niet kan passeren dus best erg eng. Tijdens het afdalen eindelijk een parkeerhaven, even stoppen even ontspannen blijkt er vlak bij de auto een bordje te staan. Er stond een bordje langs de weg dat het hier zou zijn wij zoeken blijkt de waterval zich achter onze auto te bevinden. Het was wel een mooi gezicht, maar helaas konden we maar 6 van de 9 etages zien.. Nu nog terug, de gaten omzeilen en turen in de wolken. (zie filmpje)

imageimageimageimageimage

Naar de camping,
Nu rijden we langs de Groenlandzee naar de camping. Rond 17.30 uur zien we een bordje camping dus we schieten op het terrein...en zijn ook gelijk op het einde van de camping haha wat is dit? Er staat een container wat lijkt op een toilet dus maar even kijken of dat een toilet is en ja hoor het is echt zo. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Er is ruimte voor 4 auto's en een afgezet stukje voor een paar tenten. En er staat niemand dus het is onduidelijk of dit echt de camping is. We rijden nog een klein stukje door en volgen het bordje 'camping', maar bij het huisje waar we uitkomen staat 'niet storen'. Er is hier nog iets extra ruimte voor een camper of 5 /6 maar dan heb je het wel gehad. We besluiten om de auto maar neer te zetten, we zien wel.

imageimageimage

Blokje om,
We gaan nog even een rondje wandelen door het 'dorp'. Helaas begint het het te regenen en worden we nog net ff kletsnat. Helaas geen haakjes in de toilet-container om wat te drogen dus dat moet maar in de auto. We hebben mooi uitzicht op de ingang van de camping dus hebben de grootste lol om elke auto die aankomt en gelijk aan het einde is en weer terug komt. Heel verwarrend allemaal. Gelukkig waren we niet de enige die zo verward waren, maar wel de eerste dus wij zijn niet uitgelachen ;-) Ondertussen wachten tot het droog is en kokkie kan gaan koken.

image

Aantal gereden kilometers 204. Regenachtig, 10 graden.

1. H witteman:
    23 augustus 2018
    Jammer van het weer, maar het is er wel mooi.
    morgen gaan wij ook op vakantie.
    Gr PA enMA.
  2. Marcel & Petra:
    23 augustus 2018
    Hoop dat jullie mooi weer hebben en we zien jullie belevenissen wel in de blog
    Veel plezier en goefe vakantie Petra en Marcel