Veel onverharde kilometers vandaag

18 augustus 2018 - Húsavík, IJsland

Zaterdag 18 augustus, dag 6, Skagaströnd naar camping Heiðarbær, 360 kilometer

Camping Skagaströnd,
We worden laat wakker, het is al 9.00 uur. We besluiten niet te gaan haasten maar rustig in de gemeenschapsruimte te ontbijten en maken een kopje koffie. Om 10 00 uur gaan we op pad, we moeten rond de 400 km vandaag.

image

Ingesloten bij Kálfshamarsviti,
Het eerste stuk gaat weer over een gravelweg en we gaan op zoek naar Kálfshamarsviti. Dit is een afgelegen vuurtoren met een basalt rotsformatie erbij. Als we er aankomen is er een man aanwezig en hij wijst ons in de verte een huisje aan waar zijn moeder is geboren en hij verteld dat er zo een trouwerij is bij de vuurtoren. We kunnen desondanks gewoon de omgeving bewonderen. Het is er prachtig, de basalt rotsen die alle kanten op staan, de blauwe oceaan, de rustige omgeving. Echt genieten. Na een uurtje komt het bruidspaar aanlopen met de gasten, en we besluiten weer naar de auto te gaan. Een maal daar aangekomen blijken we dus helemaal ingebouwd te staan en kunnen we niet weg. Dat is balen. Er komen twee Spaanse meiden aan die er ook geparkeerd staan en zij gaan proberen om achterlangs over het gras weg te komen. Als dat lukt kunnen wij er ook uit. En gelukkig gaat dat goed en rijden ook wij voorzichtig weg.

imageimageimageimageimageimage

Schapen jagen,
Als we verder rijden zijn we getuigen van een mooi schouwspel een schapenboer die zijn schapen naar een open stuk veld wil drijven (lopen nu tussen een hek en de weg). Zij doen dit met de auto en de schapen lopen voor de auto uit als er een groepje probeert te ontsnappen stapt de boer uit en jaagt ze weer met een soort van rammelaar naar de rest van de groep. Wij rijden rustig acht de boer aan tot we er langs mogen en gaan dan zelf de schapen drijven, mooi om te zien.

image

Klif langs de oceaan,
We vervolgen de gravel route en stoppen bij een mooi ruig stukje natuur waar een waterval is en een klif dat voor een deel losstaat. Even van dichtbij bekijken en wat foto's maken, maar ondertussen ook de oceaan afturen naar walvissen.

imageimageimageimage

Hofsós bazalt,
We rijden verder en stoppen in een dorpje (Hofsós) bij het zwembad waar een kleinere basalt klif maar hierom niet minder mooi. Gelijk maar even een paar boodschapjes gehaald. Eindelijk even een stukje normaal asfalt maar helaas niet voor lang want hij gaat al weer snel over in gravel met de bijkomende gaten in de weg.

imageimageimageimage

Godafoss,
Als laatste zijn we rond 18.00 bij de laatste stop een hele grote waterval genaamd Godafoss. Omdat het zonnetje nog heerlijk schijnt lopen we de beide paden die er zijn nog even af. Dan nog even de laatste 35 km naar de camping Heiðarbær , waar we drie  nachten zullen gaan slapen. Deze staat op een berg en ligt lekker afgelegen. Hij is wel erg mooi en is de eerste camping waar je even lekker wat kan gaan eten en dat doen we dan ook maar, met een bijbehorend biertje natuurlijk. Morgen een dagje siteseeing in 'de buurt'.

imageimageimageimageimage

Aantal gereden kilometers 360. En prachtig zonnig weer met bijna geen wind. Tussen 7.5 en 12.5 graden,

1. Kleine Martha:
    19 augustus 2018
    Het ziet er allemaal weer schitterend uit, zeker als het zonnetje schijnt. Die auto mag wel ff door de wasstraat 😂
  2. Marcel & Petra:
    20 augustus 2018