Veel kilometers te vreten vandaag, flauw wordt het niet

17 augustus 2018 - Skagaströnd, IJsland

Vrijdag 17 augustus, dag 5, Olafsvik naar Skagaströnd 371 kilometer

Vertrek van camping Olafsvik,
Na een matige nacht zitten we om 9.00 uur alweer in de auto want we moeten een heel eind vandaag. Het is zoals de campingbaas al zei erg winderig maar gelukkig wel droog. We hebben niet veel stops vandaag maar de fotostops maken veel goed. Marcel kan z'n hart weer ophalen hier en hij blijft dan ook foto's schieten.

image

Kirkjufell,
Het is vandaag een beetje een watervallen dag en de eerste waar we stoppen is Kirkjufell, niet al te groot en ligt op een klein eilandje aan onze route. Bijzonder is dat hier ook een hoge berg vlak bij staat en de oceaan er vlakbij is. Deze plaats wordt veel gebruikt voor reclame posters voor IJsland dus ik probeer ook dezelfde compositie te maken die op het poster staat.

imageDSC_0977

Sheeps-waterfall,
We rijden weer een stuk verder en voor de volgende stop ook iets om. We stoppen bij de Sheeps-waterfall. Deze ligt wat verstopt en is vanaf de weg niet te zien. Het is een klein stukje lopen maar de wind is vreselijk koud. Eenmaal uit de wind is het beter te doen, er loopt een klein paadje naar de waterval waar achter kan komen. Nu zien we gelijk waar hij zijn naam vandaan heeft, hier schuilen dus de schapen en die laten hun sporen goed na.

imageimageimageimageimageimage

FF lunchen,
Omdat het hier zo mooi is, links oceaan en rechts wisselend bergen en vlakte, gaan we op zoek naar een mooie stopplek om even wat te eten. En natuurlijk kom je dan niks tegen dus uiteindelijk maar op een tweede keus plek gaan staan.

image

Zout strooien,
Om 15.00 uur stonden we op een kruising die al vrij snel bij de camping zou uitkomen dus we besluiten een extra lus te rijden op een westelijk eiland. Je rijdt dan als het ware rond. Het is een kilometers lange gravelweg waar je bijna niemand tegenkomt. En je gelooft het niet maar we komen 2 grote vrachtwagens tegen waarvan er 1 de weg nat sproeit en de ander een bak met zout op de weg leegt. Gevolg is een bagger auto, maar als we stoppen zien we dat we niet de enige zijn al de auto's die op de parkeerplaats van Hvitserkur staan druipen van het zout water en bagger.

imageimage

Hvitserkur,
Onderweg komen we langs Hvitserkur een los stuk rots in zee aan de kustlijn tegen, dus even een foto momentje. Wij zijn niet de enige om hier een foto te maken een aantal Japanners staan hier met statief en enorme lenzen en filters al opgesteld op het zwarte strand om een foto te maken van Hivitserkur,

imageimageDSC_1037

Kolugljufur Canyon,
Als laatste komen we aan bij een hele mooie grote waterval met een hoge/ diepe canyon, de Kolugljufur Canyon. het is hier prachtig mooi maar ijzig koud dus we waren blij weer beschut in de auto te zitten. Nu echt door naar de camping, nog 60 km en het is al bij zessen. Uiteindelijk rond 19.00 uur aangekomen op een mooie rustige ( dat kan ook niet anders want het is hier een uithoek) camping.

imageimageimageimage

Vandaag gereden 371 km, het is droog maar veel wind en de temperatuur is tussen de 8 en 11 graden,

1. H witteman:
    19 augustus 2018
    Hallo Marcel en Petra.
    Het is vandaag 19 augustus dus van harte gefeliciteerd met je verjaardag ook van Ma.
    jammer dat het van dat rot weer i s het is daar wel erg mooi groetjes vanPa enMa