Langs twee levadas wandelen

24 maart 2019 - Funchal, Portugal

24 maart.  Bewolkt en in de loop van de middag zon 18 gr

Levada -Rondje langs  Camacha,
Na een matig nachtje beginnen we de dag met een prima ontbijtje klaargezet door Maria. Er staat voor vandaag een wandelroute van 18,5 km op het programma. Na wat opstart problemen met de navigatie en van de auto die maar moeilijk in z'n achteruit wilde en wat toch wel handig is als je met je neus naar beneden staat en er een auto voor staat😰 gaan we op pad.

imageOnze Renault Clio

De wandelroute,
De bedoeling is een ronde route te lopen en te starten bij het zwaarste stuk wat behoorlijk klimmen schijnt te zijn. Na veel stijlen stukken en verkeerde afslagen ( ondanks de navigatie😏) komen we op het punt waar wij willen starten met de wandeling. Het is perfect wandelweer en al snel gaat het een kilometer of 2 stijl omhoog. Het verbaast ons hoeveel bloemen er toch al bloeien en dat de azalea zelfs al uitgebloeid is.

imageimageimageimage

Supermarkt / bar / restaurant / biljard / gokhal / met terras,
Na 1 1/2 kilometer zien we een supermarktje, nou ja eigenlijk een café met een afgezet stukje erin waar het hoognodige wordt verkocht. Even wat lekkers voor onderweg gepakt en op de bar staan een soort crème brûlée taartjes waar we er ook 2 van willen meenemen maar die we op een servetje krijgen om gelijk te eten. Dan maar gelijk koffie, we hebben toch de hele dag de tijd. Wij hebben dat op het terras op zitten eten en drinken, terwijl de plaatselijke aannemer in zijn winterjas meetwerk aan het doen is.

Supermarkt / bar / restaurant / biljard / gokhal / met terrasSteil omhoog

Route langs levadas,
We dachten veel over de weg te moeten lopen maar daarin tegen gaat de route veel door bosachtig gebied. Na het stijlen stuk blijven we aardig vlak lopen dus dat is niet heel zwaar. Vanaf het hoogste punt volg je de levada (een irrigatie kanaal) naar beneden.
Op ongeveer 2/3 van de route komen we bij een theehuis waar we even stoppen voor koffie en wat te eten. Vanaf hier is het nog een kilometer of 6.

imageFietsenhekFf rustenimageimage

De tunnel,
Als we verder gaan komen we bij een tunnel waar we door moeten en waar de levada  aan de linkerkant langs loopt, en rechts de rotsen zijn en je ook nog eens gebukt moet lopen. Gelukkig hebben we een zaklamp bij ons want het is er stikdonker en het pad is op sommige stukken nog geen meter breed. We gokken dat de tunnel zo'n 300 meter lang was en we waren blij dat we eruit waren en geen tegenliggers zijn tegengekomen. Aan de andere kant zagen we dat er ook een pad overheen liep maar we vonden ons nu wel extra dapper. Na dit alles gaan we ook nog eens over een palletbrug met stevige Portugese leuning.

imageDe tunnelDe palletbrug

Terug naar Funchal,
Rond 17.00 waren we, moe maar voldaan, weer bij de auto. Bij een super een kant en klaar gebraden kippetje, een bak rijst en een fles Madeira gescoord want we hebben geen zin meer om uit eten te gaan. terug naar het Hotel eten en moe maar voldaan naar bed.

Train House

Vanavond maar op tijd naar bed, morgen Funchal verkennen.