De voorbereiding

26 oktober 2016 - Ter Aar, Nederland

Op naar Japan!

Na een flink aantal jaren de hard gekoesterde wens te hebben om eens naar Japan te gaan, is het dan in 2016 zover we gaan naar Japan!!

Eerste opzet,

Ik verdiep me in een eerste opzet en spreek wat mensen die wel eens of meerdere keren in Japan zijn geweest, met vragen als wat moet ik gaan zien, doen, bekijken, enz, enz. Van Maarten van der Hoeven krijg ik een gidsje mee om daar eerst maar eens in te gaan kijken wat er te zien is. zo spreek ik nog een aantal mensen die wel eens in Japan zijn geweest en allen hebben zij zo hun eigen verhalen en belevenissen.

Boeken

Ik wil niet dat het een bonsai reis gaat worden (waar wel de meeste voorkeur naar uit gaat) maar het moet ook geen tempel, boeddhistische, tuin of wandelreis gaan worden. We willen vier weken gaan dat is al snel duidelijk. Ook is duidelijk dat we niet georganiseerd willen gaan maar alles zelf te gaan regelen hotels, vervoer en alles er omheen. Maarten adviseert om de Lonely Planet "Japan" aan te schaffen en de reisgids van Tozai uit te printen hierin staan een aantal leuke reizen en wetenswaardigheden wat we dan ook doen.

De eerste ideëen, (oktober 2015)

Ik neem een blanco A4 en schrijf op waar ik wel interesse in heb een aantal wandeltochten over meerdere dagen komen op de lijst, ik koop een boek over wandeltochten in Japan. Ik kom er al snel achter dat de gemiddelde Japanner alleen maar bergop loopt. Veel wandelingen uit het boekje zijn bergop, we kiezen uiteindelijk voor twee wandelingen. een wandeling in de buurt van Fuji-san aan de oevers van Kawaguchi-Lake en een wandeling over de Nakasendo Highway een oude handelsroute tussen Tokyo en Kyoto. Ook houd ik de prijzen van de vliegtickets in de gaten om op een zo goedkoop maar toch een relatief korte vliegreis in Japan te komen. Ik koop nog wat gidsjes en langzaam begint zich een aardige lijst met bezienswaardigheden te vormen.

De lijst,

• Yakushima
  • Kurobe Gorge railway
  • Osaka
  • enz, enz

Het is nu de bedoeling om van deze brei een goed samenhangend plan te maken, met niet teveel tempels, tuinen, bonsai, zen eigenlijk van alles een beetje. Terug naar Maarten voegt hij aan de lijst nog een aantal bonsai kwekers en tuincentra toe plaatsen om te bezoeken.

Vliegtickets,

Het plan is om op het centrale deel van het eiland Honshu te blijven hierdoor vallen al een aantal steden weg en kunnen we ons beperken tot een aantal steden op dit eiland. We gaan aanvliegen op Tokyo en vertrekken van Osaka. Op zoek naar vliegtickets we wachten nog een paar maanden en dan in januari besluiten we de tickets te kopen. We vliegen van Amsterdam (Schiphol) naar Londen (Heathrow) en vandaar naar Tokyo (Haneda) totaal 12 uur en 55 minuten, terug gaan we vanaf Osaka (Itami) naar Tokyo (Narita) naar Londen (heathrow) naar Amsterdam (Schiphol).

1. Michael Hach:
    18 september 2016