Eerste kilometers in IJsland

14 augustus 2018 - Akranes, IJsland

Dinsdag 14 augustus, dag 2, Sandgeroi naar Akranes, 234 kilometer

Vanaf de camping Sandgeroi,

DSC_0590.NEFDSC_0593.NEF

Na een koude en regenachtige nacht gaan we rond 8.30 rijden, eerst op zoek naar een supermarkt voor een ontbijtje want die snikkers zijn nu wel uitgewerkt. Helaas gaat die pas om 9.00 uur open dus we gaan maar vast op pad. We rijden een heel stuk tussen lava velden door die zijn begroeid met mos. Het is een apart gezicht, hele stukken lava zijn omhoog gekomen tijdens het stolproces. De oceaan zien we op een paar honderd meter daarachter liggen.

image

Eerste stop de bridge between continents,
Onze eerste stop (alle tussen stoppen om te fotograferen niet meegeteld) is bij een geologisch veld. De ene continentale plaat is Europees, de andere plaat is Amerikaans. De platen werken nog steeds en schuiven zo'n 2 centimeter per jaar uit elkaar. Tussen de platen kon je doorlopen en natuurlijk willen wij dat ook, en zie pas hoe hoog het is. Inmiddels regent het en staat er een flinke wind. Al met al dus heel erg koud en blij dat we weer beschut in de auto zitten.

DSC_0606.NEFDSC_0608.NEF

Supermarkt stop,
We rijden verder en komen in een dorpje een supermarkt tegen dus snel even wat eten. Met een volle maag en bijna lege portemonnee 40,- euro voor een paar boodschappen en een paar messen en vorken.

Krisuvikurberg Cliffs,
Na een paar kilometer rijden komen bij de volgende sightseeing plaats de Krisuvikurberg Cliffs, een rotswand aan zee met verschillende kleuren in het gesteente. We rijden een paar kilometer over een gravel weg totdat er een erg diepe plas komt en er hier ook al een personenauto staat geparkeerd. Wij parkeren ook en gaan te voet verder het is inmiddels weer droog geworden en moeten zeker 1 kilometer lopen voor we bij de zee zijn. De wand valt wat tegen de kleuren zijn niet goed zichtbaar door de regen die er op staat. We moeten teruglopen naar de auto en dan gaan we richting Seltun de warmte bronnen een Geo sight.

image

Krysuvik, Seltun,
Het stinkt er naar rotte eieren en de sporen van zwavel staan op de lavastenen die er omheen liggen. Mooi gezicht hoe de modder omhoog borrelt.

imageimage

Glymur, onze eerste waterval,
Voor de volgende stop moeten we een behoorlijk eind verder en komen we in de drukte van de weg NR. 1 langs Reijkjavik. We zijn blij als we weer in rustiger vaarwater zijn en we komen aan bij het startpunt van de wandelroute naar een waterval. Het is een wandeling van totaal een kilometer of 7 maar ik stop al vrij snel. Ik heb de hele dag al hoofdpijn maar door de inspanning wordt het nu te heftig, ik wacht in de auto met een paracetamolletje en Marcel gaat alleen verder. Onderweg moet hij over een boomstam om verder te gaan maar hier staat aan beide kanten een man of 10 te wachten dus dat duurt wel erg lang en dus komt ook hij terug naar de auto zonder de waterval te hebben gezien. Op naar de camping maar.

imageimageimage

Camping Akeranes,
We hebben een mooi plekje aan zee en de zon komt nog even door dus lopen we nog even over het zwarte strand. Marcel gaat nog even foto's overzetten en een stukje schrijven, voor mij gaat het licht letterlijk en figuurlijk uit, ik voel me te beroerd.

imageimageDSC_0701

Morgen gaat het vast weer beter.

Vandaag gereden 234 km , regelmatig regen en harde wind,