Een drukke dag met veel te zien

16 augustus 2018 - Ólafsvík, IJsland

Donderdag 16 augustus, dag 4, Eldborg naar Olafsvik, 182 kilometer

Camping Eldborg tot ziens,
Na de slechte nacht vanmorgen rustig aangedaan en in de warme gemeenschappelijke ruimte even ontbeten. Om 9.30 uur vertrekken we en 10 minuten later zijn we al bij onze eerste stop. Vandaag gaan we het schiereiland Snaefellsnes op wat ook wel klein IJsland wordt genoemd, met zijn hoge bergen recht uit zee en zijn zwarte stranden.

Gerðuberg Cliffs
Het is een uit basalt stenen pilaren muur van, op sommige plaatsen, wel 15 meter hoog. Na er eerst onder gestaan te hebben besluiten we er ook bovenop te willen kijken. Via keien kan je erop klimmen maar als je iets verder loopt is er een veiliger pad waar je makkelijk omhoog loopt. Het wordt ondertussen al druk en in de tijd dat wij er zijn zien we bussen komen en weer gaan, we zijn blij dat we geen groepsreis hebben en onze tijd zelf kunnen indelen.

imageimageimage

Budakikja,
We rijden verder naar het oudste kerkje van Ijsland, Budakirkja. Van hieruit, tussen aan de linkerkant de oceaan en de rechterkant enorme bergen lopen we om het kerkje heen het is helaas gelsoten. Dan komt er een busje met een wel heel enthousiaste reisleider die mijn vraagt om een foto te maken als alle deelnemers met hun handen omhoog springen zo gezegt zo gedaan. Trouwens leuke foto geworden vond hijzelf.

imageimage

Rauðfeldsgjá ravine,
Na de kerk gaan we een stuk door naar de Rauofeldsgaja kloof. Het is een smalle spelonk waar je in kan en Marcel gaat erin met gevaar voor eigen leven, ik wacht wel en geniet van het prachtige uitzicht over de oceaan.

imageimageimageimageimage

Gatgletter,
Na de spelonk rijden we met veel stops voor fotomomentjes, door naar Gatglettur, een rots aan de kust waar een gat inzit en een stenen brug. De omgeving is er prachtig met hoge lava rotsen. Op de stenen brug wordt nog weer iemand op de foto genomen die staat te springen. en helaas geen fish and chips hier de prijs was naar mijn idee iets te hoog 17 euro voor klein bakje friet met klein stukje vis.

imageimageimage

Londranger,
We vervolgen onze route en stoppen bij Londrangar. Hier staan 2 gigantische hoge rotsen aan de kust. Met de zon op de achtergrond een mooi gezicht.

image

Djúpalónssandur beach,
We rijden weer verder en komen bij Djupalonssandur beach. In plaats van zand liggen hier allemaal zwarte kiezels die door het water gepolijst zijn, en veelal zijn ze rond. Heel bijzonder om te zien. We lopen bij Djúpalónssandur beach nog even verder naar boven als we boven aankomen kijken we op een stukje kust wat helemaal volstaat met stukken lavasteen.

imageimageimageimageimageimage

Saxhólar Crater,
Het is de bedoeling dat we vanaf hier doorrijden naar de camping maar we komen nog een vulkaan tegen die je kan beklimmen door middel van een mooie ijzeren trap dus die pakken we nog even mee. Het uitzicht rondom is prachtig, door de enorme wind blijven we niet erg lang boven.

Olafsvik Camping,
Rond 18.30 komen we aan op de camping die gelukkig weer van alle gemakken is voorzien. Het was een prachtige dag met een heerlijk zonnetje en 16 graden, morgen schijnt het te gaan stormen volgens de campingbaas. We wachten af.

image

Vandaag 182 km gereden, het weer is zonnig met veel wind,