Vulkanen dag.

26 augustus 2018 - Geysir, IJsland

Zondag 26 augustus, dag 15, Hvolsvöllur naar Geysir, 316 kilometer

Gluggafoss,
De dag begint heerlijk zonnig en op ons gemak rijden we naar een waterval een klein stukje verderop, Gluggafoss (ook bekend als Merkjárfoss). De Merkjá rivier, waar deze waterval in ligt, heeft in het tufsteen tunnels en groeven gevormd en hierdoor zijn een reeks van ’ramen’ (doorkijkjes) in de tunnels ontstaan. Vandaar de naam Gluggafoss (raamwaterval). Het is er nog lekker rustig en het uitzicht is prachtig.

Eyjafjallajökull,
Gister zijn we langs een informatiecentrum gereden over de uitbarsting van de Eyjafjallajökull van 2010 en die met een enorme stofwolk het vliegverkeer plat legde in heel Europa. We besluiten er naar terug te rijden. Als we er aankomen blijkt het hele centrum gesloten en opgeheven te zijn, alleen de informatieborden buiten staan er nog. Erg jammer dit. Door de foto op het bord zien we ongeveer waar de vulkaan ligt.

Seljalandsfoss & Gljúfrabúi,
We rijden verder naar een grote waterval. We merken dat we meer in toeristen gebied komen want het is erg druk bij de parkeerplaats en voor het eerst moet je betalen. Er zijn twee watervallen vlak bij elkaar en we besluiten eerst naar de achterste door te rijden. Hier kan je zo je auto neerzetten. De waterval zie je door een spelonk heen en je kan er dichterbij komen door over wat keien te lopen. Een richting verkeer en als er iemand om de hoek komt moet je terug. Ik besluit niet te gaan , Marcel gaat wel en kan nog wat mooie foto's maken. Dan lopen we langs de rots naar de eerste, deze is een stuk groter en hier kan je achterlangs lopen maar dan wordt je wel kletsnat. Doe maar niet.

imageimageimageimage

Vlak saai land,
Vanaf hier rijden we een heel saai stuk, er is niet veel te zien en de omgeving is vlak. We besluiten dan ook om het binnenland in te trekken, we gaan richting de vulkaan Hekla. De waterval die vlak in de buurt ligt is de Bjofafoss. Ook begint het te regenen. De bui lijkt met ons mee te draaien want hij blijft ons volgen. We gaan een slecht gravelpad in op zoek naar een afgelegen waterval. We komen 1 kleine auto tegen en een 4x4 verder is het hier afgelegen. In de middel of nowhere staat een bordje, maar geen waterval te zien. Toch naar even uitstappen en we horen hem vallen. Blijkt hij een paar meter onder ons in de afgrond te storten. Wel een mooi gezicht, en we zijn daar als enige wat het ook speciaal maakt.

imageimageimage

Gravelwegen,
We rijden terug naar de normale weg maar dat is maar voor even want ook deze gaat over in gravel, en het wordt weer stuiteren. En het gaat weer regenen. Het is nog een saai stuk verder naar de camping, waar we een plekje scoren met uitzicht op de geiser. Hier gaan we morgen heen.

imageimage

Aantal gereden kilometers 316. In de ochtend zon, in de middag regen. Maximaal 11 graden.