Vier Chinezen in de slip geraakt

19 augustus 2018 - Húsavík, IJsland

Zondag 19 augustus, dag 7, Heidarbaer naar Heidarbaer, 255 kilometer

Vandaag maar eens de wekker gezet, hoewel Marcel jarig is geen slingers in de Caddy. We gaan vandaag een ronde rijden en komen vanavond weer op deze camping Heidarbaer terug.

Auto Wassen,
We vertrekken om 9.15 en zodra we een benzinepomp zien eerst maar even tanken en de auto schoonspuiten ( was nodig vindt m'n schoonzus ). dan op weg naar Asbyrgi een hoefijzer vorm van muren.

Ásbyrgi,
We stoppen eerst bij Ásbyrgi een enorme rotspartij aan beide kanten waar je helemaal in kan lopen met aan het einde een meertje. De rotsen worden hoger naarmate je verder loopt, super om te zien en hoe klein je dan bent. Deze goed beboste hoefijzervormige canyon (zo’n 4 km lang, 1 km breed en 100 m hoge rotswanden) maakt deel uit van het Vatnajökull National Park. Ásbyrgi, wat ’Godenburcht’ betekent, behoorde vroeger tot de welvarendste gebieden van het land. Er lagen hier grootte stukken bos en grasland. Deze werden in de 17de en 18de eeuw vernield door overstromingen van de Jökulsá á Fjöllum, de op één na grootste rivier op IJsland

Hljóðaklettar,
Hierna rijden we door naar het nationale park Hljóðaklettar. Hier gaan we een wandeling doen van 5 km. Al snel komen we bij gigantische basalt rotsen. Ongelofelijk hoe zoiets kan ontstaan, de basalt staat alle kanten op net al een anjer. We volgen het pad en onderaan komen we bij een hele grote basalt grot. Het is prachtig weer en de jas gaat lekker uit als we verder lopen. Het wordt klimmen en klauteren maar eenmaal boven zien we een berg die helemaal rood/ bruin gekleurd is door lava steen. (Zie video Red Hills) Na ongeveer 2 uur lopen komen we terug bij de auto en gaan we verder naar een Dettifoss een waterval.

imageimageimageimageimage

Naar Dettifoss,
Als we bij de kruising komen mogen we helaas niet linksaf dat is alleen voor 4 x 4. Aangezien alle borden hier goed kloppen gaan we dat maar niet wagen en we gaan op zoek naar een andere route. Die vinden we al vrij snel maar de weg is bar slecht. Zulke gaten hebben we nog niet gehad op gravelwegen hier en we moeten wel 40 km voordat we bij de waterval zijn. We stuiteren alle kanten op en hopen dat we geen lekke band krijgen of erger.

Hafragilsfoss,
Voor Dettifoss komen we nog langs een kleinere Hafragilsfoss. Dit is de derde waterval van de rij en dus eigenlijk de kleinste. Het laatste stukje was een uitdaging omdat je stijl omhoog moest en er gaan overzicht was. Terug was dit nog link omdat er een 4x4 tegenligger aankwam die niet stopte terwijl wij halverwege naar boven kwamen en absoluut niet konden stoppen. We gingen op een centimeter langs die auto en de keien aan de andere kant van de auto. Het was even een vloek momentje. Na nog wat gehobbel komen we goed aan bij Dettifoss.

Dettifoss,
Het is een hele grote waterval, kolossaal en heel indrukwekkend. Vanuit hier kan je nog verder lopen naar nummer 1. Deze komt van de voorkant en langs de zijkanten naar beneden. Het is al bijna 19.00 als we weer bij de auto zijn en naar de camping terug gaan rijden over 20 km gaten weg.

imageimageimageimage

Chinezen van de weg geraakt,
Ineens zien we een aantal auto's aan de kant staan en 1 van de weg af. We stoppen en er blijken vier Chinezen te staan die van de weg zijn geraakt en vast staan ( volgens hun deden de remmen het niet maar dat geloven we niet helemaal). We proberen de auto los te duwen en dat lukt, helaas hangt er bij het wiel ook wat los wat professorisch wordt gemaakt. Nu moeten we hem nog over een heuveltje en op de weg zien te krijgen. Gelukkig stoppen er nog meerdere auto's en met z'n allen lukt het. We raken nog even in gesprek met een Belg die vertelde een paar dagen geleden ook al een auto over de kop had gezien. Extra voorzichtig verder rijden maar.

Terug naar de camping,
Ineens zien we een bord van 4x4 op de weg die wij rijden maar de weg is super goed dus zal wel meevallen....dachten we. Verderop zijn ze met de weg bezig en is het een en al steen dus 4x4 was eigenlijk wel nodig maar ja we kunnen niet terug. Voor ons rijdt een campertje super zacht en hij seint ons om te stoppen. Hij blijkt naar dezelfde camping als wij te moeten en vindt het erg eng, of we een beetje bij elkaar kunnen blijven. Tuurlijk doen we dat. Samen rijden we verder en om 20.45 uur komen we aan. Gelukkig kunnen we nog een hamburger met friet krijgen anders hadden we nog zelf moeten koken en daar hadden we na elf en een half uur geen zin meer in.

Afstand vandaag 255 kilometer Weer zonnig maximaal 17 graden,