Naar Khao Sok

8 februari 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

Het reservaat in van Khao Sok,
Na een heerlijke nacht en lekkere bananen- en ananaspancake's vertrekken we met z'n 10-en voor de jungletocht met overnachting op het meer. Onze gids voor 2 dagen is Em en ook hier is het ijs snel snel gebroken als hij vraagt of we eerst de waterval willen zien en dan de waterflessen op de grond gooit. Waterfall.

Naar de markt met Em,
In de minibus blijkt het best een druk mannetje en 'Don't worry, you see' zijn zijn stopwoordjes. Hij heeft het programma een beetje omgegooid, we gaan eerst even naar een lokaal marktje voor een kleine 20 minuten en daarna gaan we met de boot naar de grot, maar ' Don't worry, you see'

image1 image2 image3
Met de Longboat,
Bij de haven stappen we in de longboat van Loulou. Het is een eind het reservaat in varen maar het is hier prachtig mooi. Het is een stuwmeer. Hiervoor hebben ze het dal onder laten lopen en de dorpjes ergens anders weer opgebouwd. We varen tussen hoge kalkstenen rotsen door met bomen die diep groen zijn. Na ruim een uur varen kwamen we bij de grot aan. Van binnen was het prachtig met stalagmieten en stalagtieten. Iets dieper zitten heel vleermuizen.

image4 5image image6 image7 image8 image9 image10 image11 image12 image13 image14
Tanken op het meer,
Dan is het nog zeker wel een uur verder varen naar onze overnachting. Ergens midden op het meer stopt Loulou de motor en pakt een 20 litervat met benzine en begint te tanken via een klein slangetje. Als de motor weer is gestart komen we langzaam dichterbij en zien we de bamboe hutjes liggen. Bamboe huisjes met rieten daken drijvend op geïmproviseerde vlotjes van bamboe en houten vlonders. Even de tas wegbrengen en de boel bekijken. Er liggen 2 matrassen op de grond en er is een verhoging (kje) waar je je tas kon zetten. Hiermee is de kamer vol.

image15 image16  image17 image18 image19 image20  image21

Back to Basic,
Er hangt een touwtje bij de deur waarmee je de deur dicht moet maken. Dit is echt back to basic. Er is gelukkig wel een normale toilet en een fonteintje wat rechtstreeks geloodst wordt in het meer. Iedereen is benieuwd waar de toilet op uitkomt. Niet te veel bij nadenken maar. Er is geen douche.
Nu eerst genieten van een heerlijke lunch. Daarna kunnen we even relaxen en de hele groep duikt het meer in.

Rondje varen met Em,
Om 16.30 uur stappen we weer in de boot en gaan we apen spotten. Em zegt hier olifanten te hebben gezien maar de kans dat we die zien is wel heel erg klein.

image22 image23 image24 image image image26
Na een paar inhammen te hebben ingevaren zagen we in een boom Toekans zitten die ook nog eens van boom naar boom vlogen. Wat een prachtige beesten. Toen we verder voeren wilde Em ineens Marcel z'n camera en maakte hij een foto van een Gibbon. Hij vaarde terug om de boom van de andere kant nog eens te bekijken want hij vermoede nu meer Gibbons te zien. En dat klopte ook. Er zaten 3 Gibbons en een Langoer en heel veel Toekans. Ik telde er op een gegeven moment wel 15. Wat een magisch moment.

image27 image28 image29 image30
Terug voor het avondeten en dan nog even nagenieten,
Hierna gingen we terug naar de huisjes waar om 18.30 uur het diner met vis het meer op het menu stond. Gewone Vis hadden we hier nog niet op en het smaakte dan ook heerlijk. Langzaam aan ging het harder waaien en werd het mistig. Verwacht werd dat het gaat regenen.
Om 21.00 uur vertrekt iedereen naar z'n hutje. We zijn bekaf en morgen om 7.00 uur worden we al weer bij de boot verwacht. Op zoek naar wild.

Op zoek naar wild,