Naar de zilveren tempel,

11 november 2023 - Kyoto, Japan

Weer: Licht bewolkt, af en toe zon
Temperatuur: 13 graden

Afscheid van EJ,
Als we in de ochtend wakker worden gaan we eerst ontbijten een broodje en een lekker kopje koffie als je weet hoe de koffiezakjes werken. Na het eten spullen pakken en op pad. Als we bij de deur staan om onze schoenen aan te doen komt EJ naar ons toe om te zeggen dat hij vandaag weer vertrekt naar zijn werk basis in Okinawa (zuid Japan). Helaas hij was hier om zijn vader te ondersteunen bij het werk van het hotel.

_D8F6933 _D8F6934

Op naar Shisen-do,
We gaan met de trein twee stations verder daar stappen we uit dan is het nog ongeveer 1200 meter lopen naar Shisen-do. Bij de tempel aangekomen lopen we er eerst zo langs, het is een kleine poort aan de weg dus lopen we terug. We betalen de entree en krijgen een uitleg hoe we de tempel en zijn tuin het best kunnen bekijken. Eerst door het tempel gedeelte dan komen we in het deel waar je de tuin kunt zien, er staan heel veel azalea bollen en op de achtergrond het rood en geel van de acers. Als we hier klaar zijn lopen we teug naar de ingang en gaan dan door met de tweede ronde we lopen naar onder en zien een ander stuk van de tuin wat je in het eerste deel niet zag. we lopen verder en zo komen we bij de uitgang.

_D8F6939 _D8F6940 _D8F6947_D8F6963_D8F6943 _D8F6968 _D8F6972 _D8F6973

Door naar de zilveren tempel,
Vanaf hier is het een klein stukje lopen naar de zilveren tempel, ook wel Ginkaku-ji genoemd. Voor je hier aankomt loop je door een toeristen winkelstraat en langs het philosopher's path, een bekend pad dat door Kyoto loopt langs een smal stroompje. Als we bij de poort staan valt de drukte mee en kunnen we zo doorlopen.

_D8F6984

Ginkaku-ji,
De drukte binnen valt heel erg mee dat komt voornamelijk doordat er een route is gemaakt en je op zo'n manier niet meer terug kunt naar het vorige punt. Het valt op dat de tuin er prachtig bij staat en keurig is onderhouden. Kortom een mooie tuin!!! Zoals het gouden Pavoljoen goud is van kleur zo  is de zilveren tempel wit van kleur.

_D8F6990 _D8F6991

IMG_20231111_122446IMG_20231111_121443

_D8F6997 _D8F7002 _D8F7015_D8F7018 _D8F7027_D8F7004

Door naar Shinhogokuraku-ji,
We vertrekken bij Ginkaku-ji op weg naar Shinhogokuraku-ji door het winkelstraatje waar net iemand in een winkeltje een paar Parijse soezen staat te vullen met creme. Ook maar eens proberen we gaan voor chesnut wat alleen in de herfst verkrijgbaar is. Ik moet zeggen best lekker. Dan lopen we langzaam verder tot we bijna bij de volgend tempel zijn, nog even een paar broodjes eten voor we verder gaan. Een jongen in een dikke winterjas komt naar ons toe en begint een praatje over het koude weer ineens en over voetbal en het Nederlands elftal. Hij is aan het wachten op zijn vriend die zo wel zal komen.

_D8F7032

Shinhogokuraku-ji,
Dit is op zich een tempel en als je de tuin wil bezoeken en de tempelschatten kost dat 1000 yen per persoon. Ik weet eigelijk niets van deze tuin en wil het eigelijk niet wagen om er in te gaan. Deze tempel ligt aan een straat waar, ik denk wel een stuk of tien verschillende tempels liggen. We kijken nog even bij Eshui-en hier mag je alleen het pad op en verder niet. Dan door naar Konkai Koryo-ji een enorme tempel met een enorme poort hier hebben we 7 jaar geleden ook gestaan, toen was alles dicht.

_D8F7048 _D8F7044 _D8F7043 _D8F7057 _D8F7058

Naar Heijan Shrine,
Het is een klein stukje door naar Heijan Shrine als we daar aankomen is er een markt in het park en gaan we daar even overheen voor de verandering, genoeg tempels en tuinen gezien voor nu morgen gaan we door naar Hejan Shrine.

_D8F7059 _D8F7060

Morgen wordt een keizerlijke dag, we gaan naar de Imperial garden en Heijan Shrine,

1. Leny Zwaan:
    11 november 2023
    Het ziet er weer mooi uit,echt een belevenis.