Naar Kyoto Imperial garden

12 november 2023 - Kyoto, Japan

Weer: bewolkt
Temperatuur: 14 graden (10 graden kouder dan in Tokyo)

Wat doet Japan op zondag,
Vandaag gaan we naar de Imperial garden van Kyoto, we vertrekken niet al te vroeg want de tuin gaat pas om 9:00 uur open, eerst nog wat treinen fotograferen en dan door naar het Imperial park van Kyoto. Als we het station uitkomen zien we aan de overzijde een lange rij met mensen staan, waar staan die op te wachten of wat is er gebeurd? Het blijkt een maker van delicatesse te zijn die hier is gevestigd heel Kyoto haalt hier al zijn lekkers. Als we door het park lopen staat er in het park een man met een enorme camera + lens te wachten samen met 2 vrouwen. Zij staan te wachten tot er bijzondere vogels bij een drinkplaats gaan landen. Even later komt er nog een man met een enorme lens, nog wat later komt er een groep van ongeveer 10 man allemaal met verrekijker en enorme fototoestellen. De vogels lieten zich helaas niet zien.

IMG_20231112_090421IMG_20231112_090557 IMG_20231112_090915 IMG_20231112_093039 IMG_20231112_093235

_D8F7063

Naar het Kyoto State guesthouse,
Als we verder op zoek gaan in het park naar de tuin komen we bij het Kyoto State guesthouse, een gasten verblijf voor belangrijke mensen die Japan bezoeken. Het is mogelijk deze te bezoeken, dat gaan we doen. We melden ons bij een jongeman die ons verder helpt door het proces om binnen te komen. Paspoort laten zien, al je spullen achterlaten behalve je fotocamera mag mee, als deze niet te groot is 25 X 25 cm.  Eerst een video met alle regels waar je je aan moet houden. Wij gaan uiteindelijk van geel bandje naar groen bandje in een andere groep. Dan naar buiten en komen we binnen de muren van het Guesthouse, we gaan de parkeergarage in voor de verdere check. Spullen in een mandje en door de scanner. Spullen pakken en dan mogen we terug uit de kelder naar binnen via de hoofd ingang. We komen bij de eerste kamer een enorm mooi en groot wandtapijt hangt hier aan de muur van ongeveer 15 meter bij 4 meter, hoogpolig tapijt. Al met al een schitterend gebouw en prachtige inrichting. We vallen van de ene in de andere verbazing.

_D8F7069 _D8F7076 _D8F7080 _D8F7083  _D8F7089 _D8F7178 _D8F7097 _D8F7108 _D8F7113 _D8F7140

Naar Kyoto Sento Palace garden,
Als we uit het guesthouse komen lopen we zo naar de Setoto Imperial Palace. Ook hier weer paspoort inleveren en opschrijven, en controle of alles klopt in je paspoort met wat je opschrijft. Om 13:30 uur hebben we hier een afspraak om een rondleiding door de tuin te krijgen. Voor we naar binnen gaan eerst nog even wat eten, uit het park en naar een super. Na het eten terug naar de Sento garden. Om 13:10 gaat de poort open en worden de paspoorten weer gecontroleerd. Dan de wachtkamer in en wachten op de video presentatie. Dan worden we geroepen en gaan de tuin in. Een enorme tuin met twee grote vijvers, alles komt langzaam in de herfst kleuren. Na 60 minuten staan we weer bij de wachtruimte, een bijzondere ervaring.

_D8F7157 _D8F7172 _D8F7178 _D8F7188 _D8F7193 _D8F7209 _D8F7224 _D8F7225

Dansgroepen in het park,
Dan toch nog maar een poging wagen om de tuin in te komen van de Heian Shirine, net als gisteren komen we iets anders tegen. Verschillende dansgroepen treden op in het park onder luid geschreeuw van hun coaches. Jongens en meisjes treden op in groepen van 15 tot 30 personen.  Jury hebben we niet gezien we weten ook niet of er een competitie is. (zie video's onder deze dag blog) Nog even naar de Heian shrine geweest maar morgen nog maar eens proberen.

_D8F7254 _D8F7256

Morgen je raad het al Heian Shrine,