Poging drie naar de Heian Shrine,

13 november 2023 - Kyoto, Japan

Weer: Regenachtig met in de middag af en toe zon
Temperatuur: 9 graden

Onderweg naar de Heian Shrine,
Vandaag gaan we na het ochtend eten en  een kadootje in ontvangst nemen van de eigenaar voor de goede recensie die we geschreven hebben gisteravond op de site van Booking.com op weg naar de Heian Shrine. Vandaag zien we bij het station weer een ander treintje komen en ook deze gefotografeerd. Dan op weg naar de Heian Shrine. Als we daar aankomen begint het helaas te regenen. We lopen in de regen door de tuin.

IMG_20231113_085019

Heian Shrine garden,
De tuin is groot en is om het tempel complex heen gebouwd. Ik vind zelf dat het onderhoud wel wat te wensen overlaat, veel onkruid en sommige bomen kunnen wel een snoeibeurt gebruiken. Er staan hele oude en mooie exemplaren van dennen tussen. Als we in het tweede deel van de tuin komen ziet het er al weer wat beter uit. In het laatste deel zijn de tuinmannen bezig om de dennen op te schonen. ziet er direct een stuk beter uit.

_D8F7261 _D8F7289 _D8F7313 _D8F7322_D8F7307_D8F7319

Shoren-in tempel,
Deze tempel hebben we zeven jaar geleden ook bezocht en nu weer, we zien het aan de lotusbloemen op de schuifdeuren. We lopen de tempel rond en maken wat foto's. Als we opeens in de grote zaal die aan de tuin grenst, een Japans stel zien zitten met twee kommen en een thermosfles lekker thee te drinken. We lopen even naar deze zaal om wat foto's te maken. Als het thee drinkende stel wegloopt leveren ze hun spulletjes netjes in bij de balie, je kunt hier gewoon een kopje thee kopen en krijg je alle attributen mee.

IMG_20231113_120808 IMG_20231113_124453_D8F7327_D8F7330IMG-20231113-WA0001 IMG-20231113-WA0000_D8F7335_D8F7340_D8F7342

Naar de volgende tempel Chion-in,
Als we Shoren-in uitkomen willen we op zoek gaan naar iets te eten, het liefst ramen. We lopen door een drukke straat en natuurlijk niets te eten te vinden. Dan een klein zijstraatje in met allemaal lampions aan het plafond we vinden  daar een klein eethuisje, geen ramen maar we Japans. We gaan naar binnen, twee vrouwen runnen de zaak de ene kan wat engels de ander niets. We bestellen, Petra neemt Kerrie met rijst, Marcel neemt het dagmenu iets met vlees en tofu en miso. Dan afrekenen en door. Na het afrekenen zegt de engels spreekende vrouw u krijgt nog koffie of thee bij het dagmenu. Marcel zegt is wel goed zo. We lopen weg en een halve minuut later staat ze achter ons met een zakje met snoepjes voor het gemiste kopje koffie, Japan ten voeten uit.

_D8F7345 IMG_20231113_135420 IMG_20231113_135425 _D8F7347

Chion-in tempel,
Een enorme Samnon gate en daarachter een enorme trap omhoog met trede van zeker 30 cm hoog. Als we boven staan komen we op een plein met overal om ons heen gebouwen. De Grote hal ligt links van ons en daar gaan we ook meteen naar toe. Als we hier staan zien we een bordje Hojo garden. Hojo garden even opgezocht op google er staan een aantal slechte recensies bij deze tuin. We kijken even als we om de tempel heen lopen of we een glimp van de tuin kunnen zien, helaas niets te zien. Toch de gok maar wagen, we gaan naar binnen met geen verwachtingen. Komen we daar binnen en  dit is echt een mooie tuin, netjes onderhouden alles gesnoeid, Waar de recensie schrijver is geweest weet ik niet maar dit is echt een mooie niet al te grote tuin met een hoek helemaal vol met azalea bollen, een prachtig gezicht. Dan door een deur naar de Sentel garden. Hier wordt gevraagd stil te zijn waarom geen idee op dat moment, we kijken over de stad Kyoto uit en maken wat foto's dan weer door een deur en dan weten we waarom er stilte in acht moet worden genomen dit is een begraafplaats van de tempel. Dan door naar beneden het is inmiddels 16:00 uur.

IMG_20231113_150410 IMG_20231113_152727

Jozen-en garden,
We hebben een combikaartje met de Jozen-en garden en deze tuin sluit om 16:00 uur we mogen van de mevrouw achter de kassa nog even 10 minuten naar binnen want dan gaat de tuin echt dicht. Het is een kleine langwerpige tuin maar ook prima bijgehouden, en geen onkruid te zien hier. Vlug wat foto's gemaakt met onze telefoon want mijn camera is net in het toilet tegen de muur aan gevallen en er is een kapje vanaf gebroken in het hotel maar even repareren. (alles werkt gelukkig nog)

IMG_20231113_152727 IMG_20231113_160926 _D8F7393 IMG_20231113_161804

Naar de avondopening van Eikan-do,
In de maand November is er in sommige tuinen een avond opening hierbij wordt er licht van af de grond naar boven tegen de bladeren van de bomen geschenen. Nu is dat ook het geval bij de tuin van Eikan-do, als we er aankomen is er al een flinke wachtrij. Voor de entree krijg je een beetje het gevoel of je bij de Efteling bent. Dan denken we dat de poort opengaat maar we mogen alleen maar richting de kassa lopen. Hier weer de Efteling file wie het kaartje wil staat in de rij de ander niet, die mag opzij staan. Precies om 17:30 gaan de kassa's open en geen seconde eerder. Marcel koopt twee kaartje en we lopen naar binnen. Eerst even om ons heen kijkend en ons verbazen over de hoorde mensen die binnen komt. Jong en oud, veel Japanners en niet veel toeristen komen hier op af. Het is een mooi gezicht al die mensen door de tuin te zien lopen. Dan komen we bij de bekende brug van Eikan -do. Doorlopen wordt er gezegd, verboden foto's te maken vanaf de brug. Dan nog een ronde als het wat rustiger is en daarna op zoek naar de uitgang.

IMG_20231113_173440 IMG_20231113_180650 IMG_20231113_175127 IMG_20231113_180227

Terug naar Benidurama,

We gaan op zoek naar de metro om terug te gaan naar het hotel Benidurama snel gevonden, maar op deze manier word het wel drie keer overstappen op een andere metrolijn. Uiteindelijk toch weer in het hotel gekomen.

Morgen gaan we door naar Okayama,

1. Corry en Harry Witteman:
    13 november 2023
    halo marcel en petra pa was vergeten hoe we in contact met jullie konden komen marianne heeft ons
    geholpen .wat een mooie fotoos en leuken verhalen.genieten jullie er maar goed van dat doen wij ook.
    lieve groeten van pa en ma eneen dikke kus doeiii.
  2. Petra:
    14 november 2023
    Ja dat idee hadden we al, een reactie duurde al veel te lang 😉
    Maar goed dat kleine Martha zo handig is 😀
    Groetjes terug
  3. Kleine Martha:
    14 november 2023
    Kleine Martha is echt superhandig met computers 🤣. Hele mooie foto's weer!
  4. Marcel & Petra:
    hahaha echt he
    Je kan foto's blijven maken hier, zo mooi met die herfstkleuren