Vier tempelen route,

10 november 2023 - Kyoto, Japan

Weer: Bewolkt en overwegend regen
temperatuur: 16 graden

Ontbijten,
Nadat wij gisteren zeer hartelijk ontvangen zijn door de mensen van Benidaruma, gaan we vandaag ontbijten na een goede nachtrust. Het ontbijt maken wij hier zelf alles wat er in de voorraad is kun je pakken (no problem) wij doen ons tegoed aan een soort van krentenbol met crème aan de binnenzijde en een paar kaasstengels zonder de kaas en twee koppen koffie.

Reserveren,
Als we willen vertrekken komen we E.J. tegen samen met zijn vader ik vertel het verhaal van gisteren dat je Ruriko-in zonder reservering niet inkomt. Je moet op een invulveld je naam in Kanji schrijven, dat is iets wat niet mogelijk is met onze telefoon. E.J. zegt dan reserveer ik toch voor jullie ik kan dat wel. Zo gezegd zo gedaan we hebben een reservering om 17:00 uur.

Onze eerste stop,
Onze eerste geplande stop is "Shugaku-in Imperial Villa" Als we er aankomen staat er vijf man buiten ons op te wachten om te zeggen dat we moeten reserveren om 11:00 uur voor de tour van 13:30 uur, het is nu 9:45 uur. even schakelen we gaan eerst naar de Manshu-in tempel.

Manshu-in tempel,
Bij de Manshu-in tempel is het niet druk en je kunt aan de buitenzijde al zien dat er een verbouwing plaats vind. Binnen is een soort van Museum met veel gebruiksvoorwerpen. De tuin is niet echt van wat je verwacht bij een Japanse tempel, iets wat slecht onderhouden, jammer. Nu weer terug naar de Shugaku-in Imperial villa om te gaan reserveren voor de tour van 13:30 uur.

_D8F6730 _D8F6722

Reserveren bij de Shugaku-in Imperial Villa,
Als we daar aankomen staan dezelfde vijf mensen nog buiten en herkennen ons nog van net. Petra gaat naar het loket  met de beide paspoorten, ik mag niet mee en blijf buiten de poort wachten. Ik raak in gesprek met iemand van de staff die blijkt in Eindhoven te hebben gewerkt bij Philips. Hij verteld dat hij een broodje haring heel erg mist en Nederland zo plat is als een dubbeltje. We hebben inmiddels gereserveerd en gaan door naar Enko-Ji.

Enko-Ji,
We gaan hier nu alvast maar naar toe want vanaf het weekend moet je hier ook reserveren. Enko-Ji is een mooie tuin waar de herfstkleuren al aardig aanwezig zijn. Het is er niet druk en je kunt er rustig foto's maken zonder gestoord te worden als we de foto's binnen hebben gemaakt gaan we naar buiten een ronde door de tuin. Nog even naar boven naar de begraafplaats en dan terug naar Shugaku-in Imperial Villa.

_D8F6746 _D8F6748 _D8F6751 _D8F6758 _D8F6760 _D8F6769 _D8F6774 _D8F6776 _D8F6782 _D8F6783 _D8F6790

Een appeltje voor de dorst,
Als we Ekjo-Ji weggaan is het nog een uur voor we bij Shugaku-in Imperial Villa naar binnen kunnen we hebben eigelijk wel trek in iets te eten. we zien nergens een buurtsuper, wel een kleine groente boer. Een oude man staat net zijn waar op te stellen als wij langskomen. We willen wel twee appels kopen en deze 2 lijken ons wel geschikt, maar de groenteboer denkt daar anders over en in het Japans en en met hand en voetenwerk pakt hij 2 andere en zegt dat deze zijn beter als je ze direct wil opeten. Hij roept zijn vrouw of ze even de appels kan schoonwassen, het duurt even en dan hebben we twee blinkende appels in onze hand.

Shugaku-in Imperial Villa,
We gaan iets na 13:00 uur naar binnen onze paspoorten moeten opnieuw worden gecontroleerd en we mogen door. Als we in de wachtkamer zijn blijkt dat we de Engelse gids zijn vergeten we gaan terug om het apparaat op te halen. Als we terug zijn is de video over de villa al begonnen. Om klokslag 13:30 uur gaan we van start achter de gids aan met achter ons iemand van de beveiliging om te kijken of iedereen we meeloopt met de gids. Er zijn 3 verschillende gebouwen we gaan niet naar binnen maar kunnen ze allemaal zien, allemaal met een tatami vloer. Op de hoogste lokatie is alleen maar een tatami vloer en verder niets het gebouwtje is nog origineel. Met regent de hele tour en de laatste worden regelmatig aangesproken door de beveiliging om door te lopen.

_D8F6801 _D8F6819 _D8F6825 _D8F6835 _D8F6839 _D8F6847 _D8F6852 _D8F6860 _D8F6870 _D8F6874 _D8F6876

Naar Ruriko-in,
We verlaten de Shugaku-in Imperial Villa en gaan op weg naar het station, 2 haltes verder moeten we eruit om naar Ruriko-in te gaan. We verlaten het stationnetje en lopen nog een 500 meter naar de tempel. Er staan niet zoveel mensen te wachten en we worden snel geholpen om naar binnen te komen. Bij de kassa betalen en dan naar binnen, voor je binnen bent schoenen uit en in een plastic zak meenemen. We gaan de trap op en komen direct bij de kamer waar de spiegel foto's gemaakt worden. Al snel zijn we aan de buurt om onze foto's te maken. We laten trots de foto's aan elkaar zien als er acher ons iemand staat van de tempel die verteld dat er nog meer pluggen zijn die mooi spiegelen ze wijst ze ons en we maken hier gebruik van. Dan door naar beneden waar nog een mooi uitzicht is met verlichting op de bladeren. Dan nog een verdieping lager komen we bij nog een plek. Genoeg foto's we gaan terug naar het hotel.

_D8F6879 _D8F6880_D8F6881_D8F6884IMG_20231110_162700_D8F6888_D8F6909_D8F6912_D8F6920_D8F6921IMG_20231110_165854_D8F6926

Kado van de eigenaar van Benidaruma,
Als we terug zijn komt EJ bij ons aan de deur met een kado van zijn vader hij wilden ons iets kado geven nadat hij ons in de  ochtend een mooie Macha set had aangeboden. Maar dat kon ik echt niet aannemen. (en hoe krijg je het naar huis). Nu een soort van briefopener in de vorm van een katana. Een kado wat zeker mee kan en gaat. Dank jullie wel!!!

Morgen o.a naar de zilveren Tempel,

1. Kleine Martha:
    11 november 2023