Terug naar Tokyo,

28 november 2023 - Taitō-ku, Japan

Weer: In de ochtend zonnig, in de middag licht bewolkt,
Temperatuur: 16 Graden,

Het ontbijt,
Zeven jaar geleden waren we ook al bij deze tuin toen kwamen we uit Kyoto om het kasteel te bekijken, we werden toen verrast door de tuin die bij het kasteel van Himeji hoort. Vandaar dat we nu iets meer tijd hebben genomen om deze tuin te bekijken. Na het ontbijt, wat een mix van Japans en Europees eten, van rijst tot aan een croissant en van koffie tot uiensoep en dat dan door elkaar. Maar voor ons helemaal okay, je kunt eens iets nieuws proberen.

Naar koko-en,
We gaan op pad naar toko-en, onderweg worden we ingehaald door twee klassen kinderen 1 klas met kinderen van 5 jaar (witte petjes) en een klas met kindjes van 2 aan de hand van kinderen van 4 jaar (oranje petjes) Zij gaan naar denk ik naar de dierentuin en wij gaan door naar Koko-en. Bij de ingang is nog niemand, wij worden door de vrouw aan het loket verwezen naar de kaartjes automaat dan langs het loket waar je kaartje word afgescheurd.

_D8F8729

De tuin,
De tuin is nog steeds fantastisch met de zon er zo op, het is nog niet zo heel druk dus we kunnen volle teugen genieten van de kleuren van de esdoorns.  We verlaten de hoofdtuin en gaan naar allerlei andere tuinen die hier rondom liggen. Alles staat er erg mooi bij. Als we richting de uitgang lopen komen de eerste druppels naar beneden en even later hagelstenen, net op tijd richting Tokyo.

_D8F8734 _D8F8740 _D8F8744 _D8F8748 _D8F8750 _D8F8759 _D8F8766 _D8F8775 _D8F8784

Door naar Tokyo,
We lopen door het enorme winkelcentrum als we door een Japanse vrouw in het Engels worden aangesproken met de vraag waar we vandaan komen. We raken even in gesprek of we het eten lekker vinden en wat we hebben gedaan vandaag. Ze heet ons welkom in Japan en verontschuldigd zich voor , naar haar idee, slechte Engels. Met een complimentje van ons is ze erg blij en we gaan ieder ons eigen weg weer. We staan voor een koffie winkeltje en zien oude koffie molens buiten. Ik wil wel even binnen kijken als een vrouw voor mij de deur opent en ik zo naar de achterkant van de zaak kijk, een echte koffiebar, Kom we gaan naar binnen effe een kopje koffie drinken aan de bar. We komen binnen en zitten aan de de bar bestellen een koffie van de dag met toast. De Koffie maker maakt wel op een heel bijzondere manier de koffie live voor je, als een soort percolator met glazen bollen. de koffie en de Jam waren uitstekend.

_D8F8792 _D8F8796 _D8F8797 _D8F8803 _D8F8805

Naar het station voor Shinkansen naar Tokyo,
Na de koffie gaan we naar het station om met de Shinkansen naar Tokyo te gaan, het is onze laatste dag van de railpas. Na wat gedoe toch een trein gevonden waar we in mogen. Met de railpas mag je niet in de Nozomi, en er rijden heel veel Nozomi treinen op dit traject. Maar goed, we gaan naar Shin Osaka en daar overstappen op de Shinkansen naar Tokyo.

Tokyo,
We komen midden in de spits aan in Tokyo en moeten nu nog naar Nippori-station. We worden als sardientjes in een blik geperst maar passen er nog bij. Bij het volgende station twee man eruit en vier erbij dat past ook nog. Uiteindelijk eruit bij Nippori. Weer gered. Nu nog naar het hotel, ook dat vinden we en worden hartelijk welkom geheten door de eigenaar. Helaas nog geen bagage, we zijn het bonnetje kwijt maar waarschijnlijk komt het morgen. Duimen maar.

Morgen Tokyo in,