Overnachtingen tijdens wandelen Pieterpad

3 maart 2022 - Alphen aan den Rijn, Nederland

Overnachtingen:

Van de proloog tot en met etappe 3,
We starten in Pieterburen met de Proloog tot aan Zuidlaren etappe 3.
We overnachten in het Martini hotel in het centrum van Groningen, we hebben een Pieterpad arrangement genomen voor 3 nachten.
parkeren achter het hotel (kosten 15 euro).
hotel is eenvoudig kamers zijn er schoon.
ontbijtbuffet is helemaal goed in Hotel.
Diner in het naarst gelegen WEEVA Restaurant.

Martini WEEVA-8-scaledWEEVA-14-scaledWEEVA01_1280
Het hele gebouw is onderdeel van de WEEVA (Woon En Eethuis Voor Allen)

Historie,
De historie van WEEVA gaat terug naar 1871. Op 4 oktober werd toen de “Groninger Volksgaarkeuken” geopend. Precies 140 jaar later, op 4 oktober 2011, werd “Restaurant WEEVA” nieuw leven ingeblazen: met een knipoog naar vroeger.
Vroeger was WEEVA de plek waar een ieder terecht kon voor een voedzame, betaalbare, warme maaltijd. Een greep uit de kaart van toendertijd: ‘Rundersoep, erwtensoep, boontjes, grauwe erwten, aardappelen met groente of gestoofd eten.’
Tot december 1985 behoorde WEEVA aan een stichting: de ‘NV Groninger Volksgaarkeuken en Kosthuizen’
Het succes van de Volksgaarkeuken leidde in 1875 tot uitbreiding. Het idee ontstond om naast een maaltijd ook een slaapplaats te kunnen bieden. De uitbreiding bestond vervolgens uit enkele slaapkamertjes én een gezelschapszaal. In 1929 werd het pand, waarin de gaarkeuken en het kosthuis waren ondergebracht, omgedoopt tot het “Woon- En Eethuis Voor Allen”. Al gauw werd het “Woon- En Eethuis Voor Allen” een begrip bij een ieder en in de volksmond beter bekend als de WEEVA!In 2002 veranderde de naam in “Martini Hotel”. Tevens opende in 2009 het hostel Bud Gett Hostels zijn deuren aan de Rademarkt.
Het gebouw waarin het Martini Hotel is gevestigd, heeft tegenwoordig de status van ‘gemeentelijk monument’.
In 2005 keerde de naam “Woon- en Eethuis Voor Allen” terug op de gevel van Zuiderdiep 8-10, ‘als eerbetoon aan de rol die WEEVA meer dan honderd jaar in Groningen heeft gespeeld.

Etappe 4 tot en met etappe 7,
Starten in Zuidlaren en gaan door tot etappe 7 in Sleen.
We overnachten in het centrum van Schoonloo (Drenthe) Herberg de Loohoeve. Pieterpad Arrangement voor 3 nachten met breng en haal service.
Parkeren is gratis op het terrein.
We slapen in een bijgebouw naarst het hoofdgebouw alles ziet er nieuw uit.
Ontbijt is een Houten plank met allerlei lekkers daarop.
Diner is helemaal goed iedere avond een verassing diner.

LoohoeveloohoeveLoohoeve 2

Historie van de Loohoeve,
Janneke en René Waninge de nieuwe uitbaters van De Loohoeve in Schoonloo. Het restaurant met Michelinster en hotelkamers wordt onder hun bewind 'een knusse herberg met een lage drempel en veel gezelligheid'.De oude uitbaters Jeroen en Marleen Brouwer sluiten hun tijdperk in De Loohoeve, om enkele weken later een nieuw restaurant te beginnen in Groningen. De sleutel gaat over naar de Waninge's uit Westerbork.
'We doen niks met de ster'
Het echtpaar, dat medio februari na een kleine restyling de herberg heropent, straalt helemaal als ze vertellen over hun hernieuwde horeca-avontuur. Ze kijken ernaar uit om straks gasten te ontvangen. Maar in de keuken een chef neerzetten die culinaire hoogstandjes uitvoert, om zo de prestigieuze Michelinster voor De Loohoeve te behouden, dat gaan ze zeker niet doen. "Wij doen niks met de ster, maar ik hoop dat de Brouwers hun ster straks voor hun nieuwe restaurant kunnen krijgen", zegt Janneke Waninge.

Etappe 8 tot en met etappe 11,
Starten in Sleen en gaan door tot etappe 11 in Holten.
We overnachten in Ommen  bij Hotel en spa, Paping aan de rand van Ommen naast het station van Ommen. (Er is nog een verbouwing gaande als wij er logeren.)
Parkeren is Gratis naast het hotel.
Slapen in een opgeknapte kamer deze is schoon maar heeft wel de nodige mankementen.
We eten in Hotel "de Zon" in het centrum van Ommen een kleine kilometer lopen, ontbijt in het hotel zelf.
Ontbijt is in buffet vorm in een zaaltje in hotel Paping.

Paping hotel;Kamer papingHotel de zon

Historie hotel Paping,
Na ruim 25 jaar eigenaar te zijn geweest van Hotel & Restaurant De Zon, Landgoed het Laer, Hampshire Hotel Paping en Sauna & Beauty Ommen is het tijd om iets anders te gaan doen. Met een heel goed gevoel draag ik de prachtige bedrijven over aan de nieuwe eigenaren. Zij zullen zich hier binnenkort voorstellen.
Ik ben altijd verknocht geweest aan de hotellerie, het mooiste vak dat er is. In al die jaren mochten we voor ongelofelijk veel gasten een fijn verblijf verzorgen in de hotels, restaurants en de wellness. Ik zal de mooie zomeravonden op het terras, de vele prachtige partijen op Het Laer en de reuring tijdens kerst ongetwijfeld missen.

Etappe 9 tot en met etappe 15,
Starten in Holten en door tot etappe 15 in Braamt.
We overnachten in Vorden Bij hotel Bakker in hartje Vorden.
Parkeren is gratis aan de achterzijde van het hotel.
We slapen in een Tuinkamer in een bijgebouw aan de achterkant van het hotel.
We eten in het hotel even de tuin oversteken.
Ontbijt is in buffetvorm in verschillende ruimtes.

Hotel Bakker NeonSlaap gedeelte BakkerHotel Bakker

Historie hotel Bakker,
Drie generaties Bakker.
Hotel-Restaurant Bakker is een echt familiebedrijf dat in 2020 zijn 75 jarig bestaan vierde.
in oktober 1945 namen Henny en Willem Bakker op deze plek hotel Het Wapen van Gelderland over van de familie Jansen. Willem Bakker kreeg de bijnaam ʻHaantjes-Willemʼ vanwege de haantjes die hij succesvol serveerde. En nog altijd staat deze Bourgondische lekkernij in de winter op de kaart. Na de overname werd het hotel in de volksmond al snel ‘Bakker’ genoemd, simpelweg naar de familie.
Klaas en Loke Bakker namen het bedrijf meer dan veertig jaar geleden over en inmiddels staat de derde generatie aan het roer: dochter Liesbeth en haar man Jeroen Geubels. De tijdloze, gemoedelijke en huiselijke sfeer van Bakker in Vorden bleef, evenals de Achterhoekse gastvrijheid. Liesbeth: “Zo is het altijd geweest en zo zal het ook altijd blijven.”
Hotel Bakker is één van de oudste hotels van Nederland. Het hotel dateert uit 1741 en had van 1850 t0t 1925 de naam Hotel Ensink en van 1925 tot 1945 Het Wapen van Gelderland. Sinds 1945 heet het Hotel-Restaurant Bakker.