Ochtend bezoek aan Kusuo House, middag Tokyo

29 november 2023 - Taitō-ku, Japan

Weer: Onbewolkt
Temperatuur: 17 graden

Naar het Kusuo House,
Vandaag een rustige start, we gaan naar het Kusuo Yasudo House and Garden. Als je dit wilt bezichtigen kan dit alleen op woensdag en zaterdag dit hele huis en tuin wordt in leven gehouden door vrijwilligers. Het huis is pas om 10:30 uur open we kunnen rustig aan doen want het is echt op steenworp afstand van ons hotel. Eerst hebben we het ontbijt bij het hotel wat helemaal voortreffelijk is (duurde wat lang). Dan gaan we op pad en komen langs een klein parkje/tuintje in de wijk, nog even een paar foto's gemaakt. Hier zit ook een ijsvogel. We zien hem vliegen maar hij wil niet voor de camera komen.

_D8F8807 _D8F8809

The former Kusuo Yasuda House and Garden,
Wij staan hier om ongeveer 10:25 uur net na ons komt een Japans stel en later nog een paar mensen. Als de poort open gaat wil het Japanse stel dat wij als eerste gaan, want wij waren hier als eerste. Het huis wordt gerund door denk ik vier vrouwen kassa, garderobe, rondleiding en tuin. Wij mogen buiten de rondleiding lopen omdat we geen Japans verstaan en krijgen een engels gidsje mee.

_D8F8811 IMG-20231129-WA0008 _D8F8820 _D8F8824 _D8F8828

De binnenzijde,
Het huis zelf is van 1923 en is tot ongeveer tot 1992 bewoond geweest, daarna vervallen en gerenoveerd en klaar in 2004. Het huis is prachtig, 1 kamer in westerse stijl. De rest van het huis is bekleed met tatami matten. Deuren met wasi papier en glazen buitendeuren met nog oud glas erin wat nog wat hobbelig is. Het is prachtig om hierin rond te lopen.

_D8F8831_D8F8836_D8F8842_D8F8844_D8F8845

De tuin,
De tuin is op eerste gezicht niet zo heel bijzonder maar wij zijn al in zoveel goede tuinen geweest, maar als je goed kijkt staan er wel een paar mooie dingen in de tuin en de opzet is ook erg mooi. Een enorme hoeveelheid grote stenen. Voor alle deuren liggen enorme stapstenen die je de tuin in leiden. In de tuin loopt de tuinvrouw (spreekt goed engels) zij heeft ons al iets over het huis verteld en verteld ook wat over de tuin. Zij is hier 2 x per week om wat lichte werkzaamheden te doen. Als we de tuin willen verlaten komt haar verborgen talent naar boven en zegt tegen ons dat we een foto moeten maken met het huis op de achtergrond. Ze gaat wel ff iemand regelen die een telefoon kan besturen om de foto te maken, daar is zij te oud voor zegt ze. Even later komt er iemand aan om de foto te maken, nee niet vanuit die hoek vanuit een andere hoek zegt ze tegen de vrouw en een tegen het bamboescherm is ook leuk. Zo gezegd zo gedaan, Wij zijn klaar en daar is het volgende stel wat ze gaat regisseren.

IMG-20231129-WA0010_D8F8851 _D8F8852 _D8F8855 _D8F8856_D8F8858 _D8F8860 IMG-20231129-WA0009

In de middag Tokyo in,
Eerst gaan we naar de Avenue waar de ginkgo's heel mooi geel staan. Het is er enorm druk en iedereen wil de blaadjes op de foto. Aan het begin van de Avenue staan de mensen midden op het zebrapad stil om een foto te maken. Aan het einde van de avenue zie je ook grote hoeveelheden mensen staan om alles op de foto te krijgen, wij gaan er ook bij staan!! hier aan het einde van de avenue is er ook nog een marktje waar ze wat eet waar verkopen, ook hier erg druk. De gele blaadjes staan op de foto en wij gaan door, na het nuttige van een okinamayaki, Hiroshima-style.

_D8F8873 IMG_20231129_135038 _D8F8872 _D8F8876  _D8F8885_D8F8880 _D8F8878 _D8F8883 IMG_20231129_131653

Naar Hachiko,
Vanaf hier gaan we lopend naar Shibuya waar het grote kruispunt is  en ook Hachiko staat en zijn 100 jarig jubileum viert. Ook hier erg drukke het kruispunt doet goed zijn werk. We lopen naar Hachiko, ook hier een rij voor het beeld. Iedereen wil op de foto. We schieten nog een warenhuis in omdat we dachten dat hier de Starbucks zit maar helaas zit deze in het gebouw aan de overkant, half achter een grote boom. Zit ik in de trein nog wat te google op Omiya het bonsaidorp waar we morgen heen gaan zie ik dat het daar op donderdag dicht is!! Gaan we morgen nog maar een paar tuinen in Tokyo bezoeken en overmorgen, vrijdag naar Omiya.

IMG-20231129-WA0006 IMG_20231129_150615

Naar Electric city,
Vanaf hier gaan we per trein naar Akihabara hier zitten de grote electrische apparaten verkopers in alles waar een stekker of batterij aan zit. Ook hier is het weer razend druk. Ik had eigenlijk gedacht dat de reclame kat hier ook zat maar helaas. Even googelen. Deze zit in Shinjuku, dan maar weer in de trein naar Shinjuku.

IMG_20231129_162942

Reclame kat van Shinjuku,
Weer in de trein geperst (echt letterlijk) en terug of door naar Shinjuku, bij aankomst geen kat te zien. We zijn bij de verkeerde uitgang naar buiten gegaan even omlopen en ja hoor daar is hij. Ook hier enorm druk het is inmiddels al weer midden in de spits. We blijven hier wat foto's en filmpjes maken zie hieronder de video's.

IMG_20231129_180635

Morgen een paar tuinen in Tokyo en wat er verder paseer,

1. Leny Zwaan:
    30 november 2023
    Hoi, wat een mooie kleuren die bomen.
    Geniet nog eventjes van alles wat mooi is. Voor je het weet ben je weer in Ter Aar. Goede terug reis
  2. Marcel & Petra:
    30 november 2023
    hai Leny, ja het is ongelofelijk mooi. Dank je, morgen laatste dagje, is hard gegaan.