Van Nagoya naar Kyoto

9 november 2023 - Kyoto, Japan

Weer: Droog, onbewolkt
Temperatuur: 25 graden

Ontbijten met Japanners,
Vandaag vertrekken we van Nagoya naar Kyoto, eerst zullen we nog een tuin en een tempelcomplex in Nagoya gaan bekijken. Als we in het hotel beneden komen om te gaan ontbijten zit de hele eetzaal vol met Japanse mensen die hier in de buurt werken. Zij verblijven in dit hotel en gaan waarschijnlijk in het weekend weer terug naar huis. Het is er muisstil en er word gegeten en tv gekeken. Een hele aparte gewaarwording als je hier als twee westerlingen tussen zit. Iedereen ruimde zelf hun ontbijt bordjes en dergelijke  weg, wel netjes op de aangewezen plek bij de juiste picktogram  Het ontbijt is trouwens helemaal goed, leuk om eens te zien wat deze mensen in de ochtend eten.

IMG-20231109-WA0006

Naar Shirotori garden,
Deze tuin zit ongeveer 1 kilometer van het hotel waar we hebben verbleven. We zijn er net iets voor 9 uur de mevrouw van de kassa is nog bezig de laatste puntjes op de i te zetten door wat blaadjes van het pad af te halen. Om exact 9:00 uur geeft ze ons een knikje en kunnen we naar de kassa om een entree kaartje te kopen.

Shirotori Garden,
Deze Japanse tuin is ongeveer 50 jaar oud, de tuin verteld  het verhaal over het water wat vanuit de bergen de zee instroomt. De tuin is echt prachtig en er word hard gewerkt om binnenkort de avondopening te houden met de herfstkleuren. Wij zijn voor dat spektakel net te vroeg of de natuur is net te laat. We lopen de tuin rond en beginnen bij het ontspringen van de beek in de bergen, het water gaat dan vanaf een waterval door een snelstromende rivier in een meer.en vandaar in zee.

_D8F6625 _D8F6632

_D8F6631

_D8F6646 _D8F6661 _D8F6671 _D8F6676 _D8F6679 _D8F6693

Werken aan en in de bomen,
Als we verder lopen zien we dat de tuinmannen in Idigo blauw bezig zijn om de dennen te beschermen tegen de sneeuw in de winter.(Yugitsuri) Touwen komen van een bamboe paal naar  beneden en deze touwen worden aan de takken gemaakt zodat deze niet te ver doorzakken als er sneeuw op ligt in de winter. Verderop zijn  twee mannen een zwarte den aan het snoeien en langzaam komt de zon door de wolken.

_D8F6645 _D8F6680 _D8F6681 _D8F6683

Kopje green tea,
We gaan naar binnen om een kopje thee te gaan drinken, we moeten een bonnetje uit een automaat trekken en gelijk ook betalen en deze afgeven. We maken een keuze voor green thee met pancakes. Als we bij de balie zijn nemen ze de bonnetjes aan en maken de bestelling klaar, we krijgen een nummertje mee in de vorm van een pieper. De mevrouw achter de balie zegt ook pie die, Als we even zitten (we zijn de enige) gaat onze pie die af, onze bestelling is klaar. Nadat we de thee op hebben komen er naast mij twee Japanse dames te zitten en ze beginnen een gesprek met ons, een van hen  verteld dat ze in Parijs is geweest. Even later in het gesprek vraagt ze aan mij hoe oud ik ben, ik antwoord ik ben 59 jaar en u ik ben 76 jaar. wij vertrekken en groeten de beide dames.

IMG_20231109_103234

Door naar de tempel,
We nemen een alternatieve route door een woonwijk waar plotseling twee tempels staan ik maak nog een foto van de poort en we gaan door naar de Atsuta Jingu Tempel. Daar aangekomen is er eigelijk niet zoveel te zien en snel gaan we weer door. Wel zijn er veel kleine kinderen gekleed in Kimono die de tempel ingaan en dan met tasje weer naar buiten komen.

_D8F6699 _D8F6705 _D8F6706 _D8F6707 _D8F6708 _D8F6710 _D8F6713

Naar Kyoto de Ruiko-in tempel,
Terug naar het centraal station van Nagoya en van hier met de Shinkansen naar Kyoto. Als we in Kyoto aankomen is het nog een ritje met de metro voor we bij de Ruiko-in tempel zijn. daar aangekomen moet je reserveren om naar binnen te kunnen. Helaas moeten we terug en worden niet toegelaten.

IMG_20231109_134615

Naar het Hotel,
Het hotel ligt echt naast het station en is een oud Japans huis en word gerunt door een vader en zijn zoons. Een van de twee zoons spreekt vloeiend Engels/ Amerikaans. Hij leidt ons rond door het huis en wijst ons de kamer een mooie ruime voor Japanse begrippen.

_D8F6719 IMG_20231109_163114

Diner,
Diner doen we bij de plaatselijke Okonomiyaki boer, een mooie zaak waar je een warme plaat voor je hebt waar de okonomiyaki op ligt en dan kun je daar vanaf eten zodat deze warm blijven. Heerlijk gegeten. (en een ervaring rijker)

IMG_20231109_181703 IMG_20231109_181657

Morgen de bergen van Kyoto in,

1. Leny Zwaan:
    10 november 2023
    Hallo vakantie gangers, wat een mooie reis weer. Wij reizen gewoon iedere dag met jullie mee haha!
    De foto s zijn erg mooi.