Drie tuinen in Tokyo bezocht,

30 november 2023 - Taitō-ku, Japan

Weer: onbewolkt, zonnig
Temperatuur: 16 graden

De Tuinen van Tokyo,
Vandaag is het plan een aantal tuinen in Tokyo te gaan bezoeken, omdat we zeven jaar geleden ook een groot aantal tuinen hebben bezocht is het nu een beetje zoeken naar de tuinen die nog over zijn. Voor we vertrekken doen we op de kamer alvast een kopje koffie. Dan vertrekken richting Nippori als we door de winkelstraat heen lopen even vier broodjes gehaald bij de bakker. Dan door naar Nippori naar de eerste tuin Rikugi-en Garden. Deze hebben we zeven jaar geleden ook bezocht en nu weer, hij zit betrekkelijk dicht bij ons hotel.

IMG_20231130_090255

Rikugi-en Gardens,
We worden welkom geheten aan de poort en gaan naar binnen. Ik kan me nog wel herinneren hoe overweldigend deze tuin was. Nu is het een van de tuinen en is dit meer een park geworden. Het esdoornblad is nu wel meer rood dan toen, en de kleuren zijn prachtig zo in het vroege zonlicht. We worden nog aangesproken door een Japanse man die aan het foto's maken is, hij zegt dat er verder op ook een mooie tuin is. Maar helaas wij hebben hem niet op de lijst staan voor vandaag.

_D8F8890 _D8F8891 _D8F8896 _D8F8901 _D8F8904 _D8F8911 _D8F8915

Mejiro Garden,
Vanaf het Rikugi-en gaan we met de trein naar de volgende tuin het is een kleine tuin, de entree is ook gratis. De tuin ligt in een sjieke wijk van Tokyo met mooie huizen en een rustige buurt. Mejiro garden is een mooie tuin, we eten hier een broodje en maken wat foto's. De tuin is opgebouwd rond een vijver met flink hoogteverschil. Ik denk dat in de tuin ook het buurtcentrum is gevestigd.

_D8F8918 _D8F8919 _D8F8922 _D8F8923 _D8F8929 IMG_20231130_112658

Even wat eten,
Als we uit het station aankomen voor het bezoek van tuin drie, maken we het plan eerst wat te gaan eten. Bij de lift staat een bord rooftop food. Wij gaan met de lift naar verdieping negen, als we de lift uitkomen zien we een verdieping die helemaal vol is met allerlei verschillende restaurantjes. We lopen ze allemaal even langs en stoppen uiteindelijk bij een zaakje wat Ramen verkoopt en de lunch deal is een kom ramen met een schaaltje rijst daarbij. Na het eten gaan we met de roltrap naar beneden.

_D8F8932

Boekje kopen,
Ik had in een hotel in Himeji in de bibliotheek van het hotel een boekje gezien over kleine straatjes en steegjes in Japan. Ik ben altijd op zoek met het maken van foto's naar doorkijkjes en kleine straatjes, vandaar de interesse. Toen gezegd, maak er even een foto van als we het kunnen vinden dan kopen we het. Petra laat de foto zien aan een mevrouw die boeken aan het inruimen is. Ze rent (echt letterlijk) naar de computer en kijkt in de computer. Zoekt even, voor we bij haar zijn rent zij alweer naar de andere kant van de zaak en zoekt en opent een lade en ja hoor, daar is het boekje. Ongelofelijk tussen al die boeken die hier staan, wij heel blij en verbaast. Daarna alle etages afgegaan en nog wat spullen gekocht voor thuis. Ook hierbij volop geholpen tot aan een vertaal computer aan toe. Dit is een warenhuis met allemaal pop-up stores erin een mooi concept.
(maar dat boekje)

IMG_20231130_133121 IMG_20231130_192936

Tuin drie,
Tuin drie is vlak bij het station en het winkelcentrum van het boekje. Het is Tonogayato Garden, Ook een wat kleinere tuin met een natuurlijke bron. De tuin is lang en heeft een mooi bamboe bos als je vandaar de diepte ingaat zie je drie zwarte dennen met yukitsuri dat is de naam voor de touwen rond de boom tegen de zware sneeuwval in de wintermaanden. De natuurlijke bron stroomt ook nog in de vijver, hoog op de berg zie je een theehuis staan. Kortom een mooie tuin om te zien.

_D8F8934 _D8F8939  _D8F8944 _D8F8946 _D8F8949 _D8F8954 IMG_20231130_150209

Terug naar het hotel,
We gaan terug naar het hotel maar ik wil nog even kijken bij het Hotel New Otani hier is ook een tuin die volgens de foto's in de avond in het licht staat. Als we er aankomen is het er helemaal donker en niets te zien van de tuin, helaas. Dan met de metro terug naar het hotel, we zitten vlak bij de Sophia Universiteit. De universiteit gaat net leeglopen als wij er langs lopen het is een drukte van belang allemaal richting de metro. We komen toch bij het hotel.

IMG_20231130_165816

Morgen nog 1 dag Bonsai naar Omiya en Bonsai-museum.