Reykjavik, big city.

29 augustus 2018 - Reykjavík, IJsland

Woensdag 29 augustus, dag 18, Þorlákshöfn naar Reykjavik naar vliegveld, 152 kilometer,

Na een zeer slechte nacht schijnt vanmorgen het zonnetje weer heerlijk. Rustig aan op de camping en alvast inpakken want dan is het maar gebeurt. Om 9.45 uur rijden we richting Reykjavik.

Reykjavik,
Wat een grote stad is dat. Van alle IJslanders woont ongeveer 1/3 in deze stad (115000 mensen). Het is weer even wennen aan de drukke weg. We hebben zelfs weer heel even op een driebaansweg gereden ook zijn hier weer verkeerslichten.

imageimage

Gorbatsjov - Reagen huis,
In Reykjavik gaan we eerst op zoek naar het huis waar Gorbatsjov en Reagan van 10 tot 12 oktober 1986 hebben gesproken over het beëindigen van de koude oorlog. Het plaatsen van de handtekeningen gingen op het laatste moment niet door maar toch worden deze besprekingen gezien als een doorbraak in de betrekkingen tussen de USA en de Sovjet Unie. Sindsdien staat dit huis bekent als het Reagan-Gorbatsjovhuis.

image

De stad in,
Hierna op zoek naar de plaatselijke VVV voor wat informatie. We krijgen een routekaarten mee en lopen eerst naar de kerk. Hier kunnen we niet in, i.v.m een concert maar we komen straks wel even terug. We lopen richting een monument van een Vikingschip maar zien dan een prachtig gebouw wat lijkt op honingraten en van kleur verandert als je ergens anders staat. We gaan naar binnen en het blijkt het operagebouw te zijn. Prachtig. Dan verder over de 'boulevard' naar het schip, wat als betekenis heeft "ode aan de zon". Het is roestvrijstaal en met dit zonnetje doet het zijn naam eer aan. Het staat er naar aanleiding van de 200 jarige bestaan van Reykjavik in 1990. Dan nog even terug naar de kerk waar we nu wel in kunnen en eigenlijk vinden we hem van binnen net als van buiten, niet echt mooi. Het is een hele vreemde bouw. Binnen werd er op een heel groot kerkorgel gespeeld. Dat was wel mooi. Nu even op zoek naar iets eet- en betaalbaars en het wordt een heerlijk broodje bij de Subway.

imageimageimageimageimage

De Jas,
Dan gaan we nog op zoek naar een jas voor mij maar 600,- euro vond ik toch wat te veel. Dus laat maar. We gaan rustig aan richting het vliegveld. Het kan ook niet snel want elke inwoner van Reykjavik lijkt op dit moment in de auto te zitten.

imageimageimageimageimage

Naar het vliegveld,
Eenmaal uit de stad blijken we op dezelfde weg te zitten als waar we de eerste dag op zaten. En we komen bij de warmwaterbronnen langs. Omdat het nu zonnig is en toen regenachtig en winderig maakt Marcel nog even wat extra foto's. We hebben nog 2 bakjes noodles over dus even wat water koken en dan is dat ook weer op. Nu door naar het vliegveld om de auto voor 21.00 uur in te leveren.

imageimage

Aftanken,
Het is snel gevonden maar omdat je daar niet kon aftanken nog even een paar honderd meter naar de pomp. Na 2 pompen te hebben geprobeerd ( en een aantal niet te herhalen uitingen van de chauffeur) blijken onze passen hier niet te werken. Gelukkig hebben we de Mastercard bij ons en die doet het wel. Op tijd terug bij de rental en zonder problemen de auto ingeleverd.

Paar uur overbruggen in de vertrekhal,
Nu een plekje zoeken voor de komende uren in de vertrekhal, we vertrekken pas om 6.00 uur in de ochtend, er zijn er blijkbaar meer op het idee gekomen om hier in de vertrekhal de nacht door te brengen. Rond 22:00 uur ligt het hele vliegveld vol met mensen met rugzakken en slaapzakken overal waar je maar kijkt. Maar uiteindelijk komt het allemaal goed wij zitten tot 1:00 uur bij een koffie tentje en kopen van onze laatste kronen een rolletje pringles. Alles komt goed, koffie, warm en droog en terug kijkend een een prachtige vakantie.

Resumé,

• Totaal 3685 km gereden, over een prachtig eiland met heel veel afwisseling in het landschap
  • Als je deze reis wilt maken zoals wij deze reis hebben gemaakt heb je de nodige camping ervaring nodig
  • De campings stellen hier niks / niet veel voor, dus je bent uiteindelijk blij met weinig
  • Neem handschoenen en een muts mee, de wind is koud zijn
  • Neem je zonnebril mee
  • Draag wind-dichte kleding
  • Het leven op IJsland is zeer duur

Aantal gereden kilometers vandaag 152, Hele dag stralend zonnig weer en maximale temperatuur van 11 graden.