Lava in de hoofdrol vandaag

20 augustus 2018 - Húsavík, IJsland

Maandag 20 augustus, dag 9, Heidarbaer naar Heidarbaer, 178 kilometer

Alles doet zeer!!!
Vanmorgen al ver voor de wekker wakker en het opstaan gaat steeds moeilijker. Zere rug, zere nek, maar even goed in beweging komen. Na een bakkie en een broodje gaan we weer op pad, het zonnetje schijnt weer dus dat is fijn. Vanavond komen we hier nog 1 x terug. We moeten weer richting de weg waar ze aan bezig zijn en die gaan we ontwijken maar daardoor moeten we wel zo'n 40 km om. Hierdoor komen we ook langs een paar punten die we voor morgen hebben gepland en we besluiten dat mochten we tijd over hebben hier dan als laatste aan te gaan omdat we toch deze weg ook terug moeten.

Viti,
Als eerste gaan we naar Viti, een oude vulkaan. Bij de vulkaan staat een fabriek waar ze warmte uit de grond omzetten in energie. Je kan de hele krater rondlopen en middenin staat een mooi blauw meer. Aan 1 kant komt de stoom uit de grond en stinkt het naar rotte eieren. De bodem is gekleurd door de zwavel.

Leirhnjúkur,
Als we verder rijden zijn we al na een kilometer of twee bij de volgende stop, Leirhnjúkur. Hier zou een zwavelheuvel zijn maar op het informatiebord zien we dat er ook een lavaveld moet zijn van de uitbarstingen waarvan de laatste in 1984 was. Als we voorbij de zwavelheuvel zijn, die ook prachtig is, weten we niet wat we zien.

Krafla lavaveld,
De laatste uitbarsting van dit Krafla veld is in 1984 geweest. Zover je kan kijken is het zwart van de gestolde lava. Er is een pad gemaakt zodat je over de hoge lava berg heen kan lopen, en het van bovenaf kan zien. Dit is zo ontzettend indrukwekkend. Wat moet de bevolking bang geweest zijn met zo'n stroom die je kant op komt. Uiteindelijk hebben we hier bijna 2 uur rond gelopen.

imageimageimageimage

Námaskarð,
Ook de volgende stop is in de buurt maar die roken we al even. Het is Námaskarð een geo-veld met warmte bronnen waar de bagger vrij hoog komt. Er omheen zie je ook de gekleurde zwavel grond. Het stinkt er enorm naar zwavel ( rotte eieren ). Hier komen we de eerste geloste bus met Nederlanders tegen. Het is nog redelijk vroeg en daarom pakken we nog wat van morgen erbij.

Dimmuborgir,
Het is Dummiborgin, lava-rots formaties die je tijdens een wandeling van een kleine 5 km tegenkomt. In het begin vinden we het niks omdat het vrij touristisch is, het pad is bijvoorbeeld geasfalteerd maar omdat wij de lange route pakken en het pad steeds meer zand en steen word en zij de bus moeten halen, wordt het rustiger en mooier. Een nadeel hier is dat er ontzettend veel vliegjes zitten die gek zijn op oren, neuzen en monden. Op zich wel een leuk rondje.

Hofdi,
We komen ook langs Hofdi, waar we eigenlijk morgen heen zouden gaan en daar stoppen we ook nog maar even. Het is een kleine wandeling op een privé eilandje en in het water staan kleine rotsformaties. Ook hier stikt het van de vliegjes en we komen mensen tegen die een muggennet over hun hoofd hebben gedaan. Dat gaat ons te ver. Vanaf hier is het ongeveer 3 kwartier naar de camping waar we rond 18.30 uur aankomen. We staan dit keer bij een picknick tafel dus lekker aan tafel in de zon eten en schrijven.

imageimageimage

We hebben 178 km gereden en in de ochtend zon, in de middag bewolking en in de avond wat regen. Maximum temperatuur 14 graden,