Koe (kei) gave ijskoude middag!!!

23 augustus 2018 - Skaftafell, IJsland

Donderdag 23 augustus, dag 12, Stöðvarfjörður naar Skaftafell camping, 314 kilometer

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan, de tenten waren dan ook allemaal al weg toen wij na veel zuchten en steunen (vooral van mij) de caddy uitkwamen. Op ons gemakkie ontbijten een een kop koffie. Om 9.30 uur gaan we op weg.

Een Zeehond,
We moeten een eind rijden vandaag en gelukkig is het weer een stuk beter als gisteren. Het is in ieder geval helder. Als we nog geen 5 km op weg zijn zien we een zeehond op een zandbank. Dat is de eerste, en het lijkt of hij/zij een showtje voor ons aan het opvoeren is hij/zij laat zich aan alle kanten zien en fotograferen al snel staan er meerdere auto's aan de kant van de weg.

imageimage

Mooie route over Charles Vegur, (Þjóðvegur)
De route over "Chales Vegur", zoals onze navigatie de route nr 1 (Þjóðvegur) noemt, is ontzettend mooi en we stoppen heel vaak voor foto's. We rijden veel langs de kust en hebben een stop bij een vuurtoren, Streitisviti Lighthouse, waar je naar alle kanten de oceaan over kan kijken. Als we terug lopen zien we ineens een zeehond heel relaxt dobberen. Dat is twee.

image

Blabjorg,
We vervolgen onze route en komen aan bij Blabjorg, blauwe rotsen aan zee. Mooi apart gezicht en Marcel komt erachter dat we een waterval van het lijstje gemist hebben. Jammer, maar er komen er nog wel meer. Het uitzicht is hier zo wisselend dat we onze ogen uitkijken, prachtig en na elke bocht is er weer een 'oooh' momentje.

imageimageimageimage

De gletsjer in zicht,
Ook toen we uit een tunnel kwamen en voor ons een enorme gletsjer zagen. Geweldig mooi, aan zeker 4 kanten zagen we hem naar beneden komen. We komen dichterbij en het wordt alleen maar mooier en groter. Deze gletsjer is de grootste van Europa en heeft een oppervlakte van 8100 km2. Dat is ongeveer de helft van Nederland. Wow niet te bevatten, wat wij zien is maar een fractie.

imageimage

Koeien in actie,
Als we een mooie plek hebben gevonden om wat foto's te maken staan hier een groot aantal pinken in de wei. Als we naar het hek toe lopen komen er al een aantal onze kant oplopen. Na een paar minuten staan alle koeien aan het hek elkaar te verdringen om maar vooraan te komen staan.

image

Jökulsárlón,
We zien een groot parkeerterrein waar het erg druk is en stoppen er ook. Er is een groot gletsjermeer meer met allemaal grote brokken ijs, er tussendoor zwemmen heel veel zeehonden en op de achtergrond komt een deel van de gletsjer naar beneden. Super mooi om te zien maar wel erg touristisch.

imageimageimageimageimage

Juwel beach,
We rijden iets verder over de brug en stoppen aan het strand. Hier liggen allemaal brokstukken van de gletsjer die door de stroming op het strand worden achter gelaten. Dit strand noemen ze Juwel Beach, om alle stukken glinsterende ijs.

imageimageimage

Fjallsárlón ice lake,
Als we verder rijden zijn er nog een aantal kleine parkeerplaatsen en als je een klein stukje omhoog klimt kijk je ook uit op hetzelfde meer, maar dan lekker rustig. iets verder is nog een ijsmeer het Fjallsárlón ook hier gaan we een kijkje nemen. Het is is hier iets minder toeristisch als bij het Jökulsárlón. Van hieruit gaan we naar de camping wat nog zo'n 40 km rijden is. Onderweg zien we steeds maar weer andere stukken waar de gletsjer tussen de bergen door komt en aan de andere kant zie je de oceaan. Geweldig.

imageimageimage

Skaftafell camping,
De camping ligt in een natuurgebied vlak aan de gletsjer en is aller, aller, aller grootste camping waar we tot nu toe hebben gestaan. Nog even nagenieten van deze geweldige dag met een likeurtje en een knabbel en dan straks weer lekker aan een makkelijke pot.

Aantal gereden kilometers vandaag 314, af en toe wat spetters, maximaal 13 graden,