Dag 05, Tokyo - Kamakura

1 november 2016 - Kamakura, Japan

Kamakura,

Het weer: In de ochtend regen, tegen de middag zon

Vandaag om 7.15 uur op want we  hebben een treinreis van bijna 5 kwartier voor de boeg. We gaan vandaag naar Kamakura waar veel tempels staan met Zen tuinen erbij. Maar eerst Tokyo uit in de spits, dat is al een belevenis op zich. Duizenden forenzen die tegelijker tijd op pad gaan, Kamakuramaar wat zijn de mensen hier gedissiplineerd. ze staan netjes in de rij voor de roltrap, allemaal links zodat er altijd langs kan. Links of rechts lopen op de trap net hoe het staat aangegeven. In de rij voor de trein/metro, opstaan voor oudere en zwangere. Even de trein /metro uitgaan als ze in de drukte voor de deur staan zodat mensen kunnen uitstappen (en er dan weer snel in). En geen ringtoon aan en bellen in de trein.

Kama1-1

Engaku-Ji (Tuin)
Bij de eerste tempel waren we al om 9.00 uur en waren zo'n beetje de eerste. Marcel kon hierdoor perfect foto's maken. De tempel en alle bijgebouwen zijn zeker de moeite waard. Toen wij bijna weg wilde gaan stroomde het letterlijk vol met schoolkinderen. SchoolkinderenEr kwam een groepje van 5 kinderen op ons af en zij vroegen in Engels of we toeristen  waren. Ze bleken een opdracht te moeten doen voor de Engelse les door zich onderandere voor te stellen en ons te vragen waar we vandaan kwamen. Toen Hollandia zeiden kregen we in koor een Ooooooh te horen. Zo ontzettend grappig, het leek ons sterk dat ze weten waar het ligt. Tot slot moesten ze vragen of ze met ons op de foto mochten. Dus wij d'r tussen in. Maar goed er waren er dus meer die die opdracht hadden dus daar kwam de volgende groep aan....

Kama1-2Kama1-3Kama1-4Kama1-5Kama1-6Kama1-5

Meigetsu-In (Boeddhistische Tempel)

Kanu2-1Kanu2-2Kanu2-3Kanu2-4

Kencho-Ji (Boeddhistische Tempel)
Erg indrukwekkende tempel met mooie Zen tuin erbij. Ook hier waren de klassen aanwezig en hebben we nog een keer of zes een groepje verder geholpen met de opdracht Engels. Toen kwamen er meerdere toeristen dus konden wij ons weer richten op de tempel. Bij het eten van een rijstcrackertje kreeg ik een slag tegen mijn gezicht. Ik werd aangevallen door een buizerd die de cracker uit mijn hand greep. Gevolg....een uur een dof gevoel in m'n hoofd, een pijnlijke neus en een blauwe lip. Maar wel weer een ervaring rijker.

Kama3-1Kama3-2Kama3-3Kama3-4Kama3-5

Nu moeten we eerst een stukje lopen want we willen fietsen huren zodat we gemakkelijker de rest van de tempels kunnen bezoeken. Ook dit adres heeft Marcel al in z'n 'klapper" staan dus verhuurbedrijf snel gevonden.

Kama4-1

Hokoku-Ji (Boeddistische Tempel)
Een prachtige tuin waar veel rust van uitstraald met een bamboobos erbij, een echte aanrader voor als je in Kamakura bent.

Kama4-2Kama4-3Kama4-4Kama4-5Kama4-6

Jomyo-Ji (Boeddhistische Tempel)

Kama5-1Kama5-2Kama5-3Kama5-4

Komyo-Ji (Boeddhistische Tempel)
Dit is zo de moeite waard om eens te zien. Er is een hele mooie tuin tussen de gebouwen in en op de achtergrond hoorde we de monikken bidden, heel bijzonder. En maar een stuk of 5 andere bezoekers aanwezig. Aan de andere kant van de tempel is een Zen tuin. De tempel mocht je niet helemaal in maar alles was wel goed te zien.

Kama6-1Kama6-2Kama6-3Kama6-4Kama6-5

Hase-Dera (Boeddhistische Tempel)
Erg toeristisch dus niet zo lang geweest, het was wel mooi maar haalde het niet bij de Komyo-Ji

Kama7-2Kama7-3Kama7-4Kama7-5Kama7-6

Kotoku In
Dit is de bekende big buddha, omdat we er vlak bij waren ook nog even geweest.

Kama8-1Kama8-2Kama8-3Kama8-4

Ondertussen is het alweer 17.00 uur en dus donker. De huurfietsen hebben wel een voor- maar geen achterlicht. Op hoop van zegen dan maar, het is maar een kwartiertje fietsen naar de verhuur maar op m'n gemak ben ik niet. En dan moet je ook nog goed in de gaten houden dat je links moet rijden, maar is gelukkig  alles goed  verlopen.

Kama9'-1Kama9-2Kama9-3​

Op de route naar het station nog een prachtige verlichte tempel bekeken en dan nog een dik uur treinen naar het hotel.

Gelukkig is de spits voorbij in Tokyo...

1. Sylvia:
    1 november 2016
    Net even alles gelezen tot een met dag 5. Super leuk omschreven allemaal peet! En ik ben erg benieuwd naar de foto's Marcel.
  2. Kleine Martha:
    1 november 2016
    Hier in Nederland overlast door de meeuwen maar Petra wordt gewoon aangevallen door een buizerd, moet niet gekker worden...Het is genieten van jullie verhalen, ga zo door!