Dag 18, Kanazawa - Shirakawa - Kanazawa

Het oude Japan in de Japanse Alpen,

Het weer: Bewolkt met heel even zon, vanaf 17.00 regen

Hele dag

Treinreis naar Shin Takaoka

Vannacht voor het eerst slecht geslapen en dat is niet zo gek want na Marcel ben ik nu flink verkouden. We gaan om 7.30 uur de deur al uit want we hebben een aardige treinreis voor de boeg. We gaan naar drie dorpen die op de wereld erfgoed lijst staan. We gaan eerst met de Shinkansen naar Takaoka, een kilometer of 45 van Kanazawa af en waar waar we maar een klein kwartier over rijden. Van hieruit 45 minuten in een boemeltrein (waar je op sommige stukken bijna van de bank stuitert) naar Johana. Van hieruit met de bus naar het laatste dorp Shirakawa-go wat ook nog 5 kwartier was. We gaan de dorpen van achter naar voren af dat is het beste, ook qua tijd.

Taka1-1Taka1-2Taka1-3Taka1-4Taka1-5

Shirakawa-go

In het dorp staan huisjes met rietendaken van wel 50 cm dikte. De mensen zijn bezig om schotten tegen de wanden te plaatsen van riet, hout of kunststof om zich in de winter beter te beschermen. Je kon ook een aantal huisjes in maar gezien het strakke schema gaan we dat niet doen.

Shir2-1Shir2-2Shir2-3Shir2-4Shir2-5Shir2-6Shir2-7

De bussen rijden niet zo heel vaak dus je moet wel goed plannen. We zijn wel naar het uitkijkpunt gelopen. Hier begon het ineens te waaien en het leek of het sneeuwde. Alleen waren het blaadjes en dennenaalden. Dit dorp was de grootste van de 3 en behoorlijk toeristisch.

Suganuma,

Suda3-1Suda3-2Suda3-3Suda3-4Suda3-5

Dit is het kleinste dorpje van de 3 en achteraf vonden wij dit de mooiste. Heel weinig toeristen.

Ainokura,

Kanazawa - ShirakawaDeze was het minst, het was er erg rommelig. Nog even naar het uitkijkpunt gelopen.

Terug naar Kanazawa,

Om 16.40 hadden we èèn van de laatste bussen terug naar de boemeltrein en begint het ook te regenen. TreiToen we bij de Shinkansen aankwamen kwam er net èèn op volle snelheid door het station. Dan zie je pas hoe ongelofelijk hard dat ding gaat en dat het maar goed is dat er een elektronisch hek voor staat. Aangezien de treinen niet helemaal lekker op elkaar aansloten waren we pas om 21.00 uur terug in het guesthouse. We regelen het vervoer van de rugzakken met onze gastheer die heel gebrekkig Engels spreekt waardoor het wel even duurt voordat hij begrijpt wat we willen. Uiteindelijk zijn de formulieren ingevuld en komen ze overmorgen aan in Kyoto. Hopelijk :-)  In de dag-rugzakken doen we het hoognodige voor de komende 2 dagen. Morgen vertrekken we naar Nara, onze volgende locatie.