Naar Ayuttaya het oude Siam

2 februari 2018 - Ayutthaya, Thailand

Naar Ayutthaya,
Na een snel ontbijt gaan we op weg naar Ayutthaya, onderweg houden we een tuk tuk Zijspan aan die ons naar het station brengt. We beginnen met een gewone bus waarin het door de airco erg koud is. Amber had ons nog zo gewaarschuwd maar we hadden er niet meer aan gedacht en de 'warme' kleding ligt natuurlijk onderin de rugzak. Dan maar vooral niet rechtop gaan zitten want dan zit je vol in de wind. Na zo'n uur komen we aan in Noord Bangkok

Rugzak kwijt,
Bij het uitstappen wordt gelijk gevraagd waar we heen moeten en die man is zo aardig mijn rugzak over te nemen. Ik had de tijd niet om hem op m'n rug te doen. Heey meneer terug met die zak, die draag ik liever zelf! Achteraf bleek het wel de chauffeur van de juiste minibus te zijn die we moesten hebben maar dat weet je maar nooit.
Na de overstap was het naar Ayutthaya ook nog anderhalf uur. We besloten iets eerder uit te stappen omdat we volgens google-maps vlak bij het hotel waren en hebben het laatste stukje gelopen.

image1 image2  image3
Het Hotel,
Het hotel is geweldig en ziet er top uit, een geheel houten gebouw met luiken en een hangslot. Na een snelle hap fruit hebben we bij het hotel fietsen gehuurd en zijn we heel stoer de drukte in gegaan.

image4 image5 image6 image7 image8 image9 image10
Ayutthaya het oude Syam,
Ayutthaya is de oude hoofdstad van Thailand en door de stad heen staan veel ruïnes vanaf rond 1300. Prachtig om te zien. Ook staat hier het Buddha hoofd wat in een boom zit. Het hoofd was afgebroken en tussen de boomwortels gevallen die vervolgens om het hoofd verder groeide. Het deed me een beetje denken aan de film van Pocahontas met die pratende boom.

image11 image12 image13 image14 image15 image16  image17 image18
Wat Yai Chaimongkol,
Na het centrum gaan we naar een buitenwijk van Ayuttaya een gevaarlijk stuk weg waar we met de fiets het middelste viaduct moeten nemen volgens de vrouw van het hotel. Met ware doods verachting begeven we ons op de fiets naar de middelste baan van de tien-baans snelweg. Dan de rotonde over en dan een stukje langs het water dan komt de tempel in zicht. De tweede ruïne was gerenoveerd en de Buddha's  om het gebouw heen hebben ze opnieuw gemaakt zodat goed te zien was hoe het er uitgezien heeft. Ook kon je nog een heel stuk op en boven om het gebouw heen lopen. Zo had je ook een mooi uitzicht over een deel van de stad.

Naar de Sunset fietstour,
Rond 16.45 besloten we naar de de fietsverhuur te fietsen waar we om 18.00 uur een Sunset Tour hadden geboekt omdat het de moeite niet was om eerst terug naar het hotel te gaan. Bij het hotel hadden ze gezegd dat we de de middelste van de drie bruggen moesten nemen of anders het pontje. We besloten voor de brug te gaan maar om daar te komen moesten we wel even een drukke vijfbaansweg weg met de fiets oversteken. Doodeng maar veilig over en links verder fietsen de brug over.

De Sunset Fietstour,
Bij de fietsverhuur was alles afgesloten. Dicht hek. Dichte rolluiken. Hebben wij weer. Maar we zijn natuurlijk wel veel te vroeg dus wachten geduldig af en na een half uur komt er een meisje ( leeftijden zijn hier moeilijk te schatten) aan die onze gids blijkt te zijn. Ze heeft haar Japanse vriend bij zich waar we gezellig mee kletsen en zegt dat Japan tegen ons moet voetballen en dat we zo'n goed team hebben. Helaas vriend deze keer niet. Bleek hij te hebben verstaan we uit Polen komen en ja die mogen wel mee doen.

image19  image20 image21 image22  image23
De fietstour bleken we met z'n drieën te gaan fietsen en dit keer gingen we wel met de pont.  Eerst naar de nacht markt waar aan het einde van de markt een kraampje is waar ze sprinkhaan en meelwormen verkopen. Petra wil graag een schaaltje proberen en de reisgidds koopt een schaaltje. Dan staan ze daar met zijn tweeën de gids heeft dit ook nog nooit gegeten maar begint er als eerste mee en Petra Volgt. Na de krekels gaan we verder met de tour veel van de ruïnes waren prachtig verlicht en we kwamen door wijken die je anders niet ziet.

image24a  image25image24a  image26nn
Onderweg hebben we een heerlijke Thaise maaltijd gegeten die bij het arrangement zat. Rond 21.00 uur waren we terug bij het verhuurbedrijf na een tour die zeker de moeite waard was. Toen weer op de fietsen van hotel terug, de lichten deden het niet maar ach dat kan hier allemaal.

Morgen reizen we verder en gaan we naar Pattaya, kijken hoe Amber leeft.

1. Tineke:
    4 februari 2018
    Hallo Marcel en Petra.
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Wat een andere wereld hè. Mooie foto's. Veel plezier nog en lekker genieten. Groetjes van Pieter en Tineke